In beweging, maar wel met wat achterstand. Uit het wereldwijde onderzoek DigitasLBi komt een beeld naar voren van een consument die gewend is verder te gaan dan de traditionele e-commerce-ervaring, maar in België nog altijd een beetje achterloopt: 66% van de Belgen koopt online (75% wereldwijd) en 14% via m-commerce (33% wereldwijd). Belgische consumenten gebruiken het internet ook om hun aankopen voor te bereiden, zoals blijkt uit het feit dat 84% van hen online zoeken met het oog op offline aankopen (ROPO – Research Online Purchase Offline).

Uit de vierde editie van het wereldwijde onderzoek DigitasLBi blijkt een groeiend gebruik van geconnecteerde toestellen, net als een stijging van de social commerce.

De consument van 2015 eist van merken dat ze omni-channel en multi-screen zijn, nu hij dagelijks gebruik maakt van gemiddeld bijna vijf toestellen (2,8 in 2014). Afgezien van computers, smartphones, tablets en geconnecteerde tv’s, grijpt de consument tegenwoordig ook naar geconnecteerde objecten (wereldwijd gebruikt 17% die, in België 12%).

De online diensten zijn aantrekkelijk voor die nieuwe consumenten, die ongeduldig zijn en geneigd tot impulsaankopen, waar en wanneer zij het willen. 52% van de Belgen gaat over tot ‘pick-up in store’ (69% wereldwijd), expresleveringen zullen binnenkort een realiteit zijn (in een uur of een dag), en winkelen met één klik ontwikkelt zich nog steeds, nu er ook al ‘Kopen’-knoppen verschijnen op Twitter en Facebook.

Tegelijk worden de nieuwe digitale diensten steeds populairder: 48% van de Belgen zegt dat ze meer zouden kopen als de verkoper bijvoorbeeld met een tablet was uitgerust om ze direct in de rayon te informeren.

Deze consumenten willen tijd en geld besparen en een grotere keuze hebben, wat het mobiele gebeuren ook mogelijk maakt. 52% van de ondervraagde Belgen zegt zijn smartphone te gebruiken in de winkel, terwijl 53% van mening is dat de smartphone zijn aankoopgedrag in de winkel heeft veranderd. Deze cijfers blijven niettemin onder het wereldwijde gemiddelde in dit onderzoek (77%).

45% van de Belgische smartphonebezitters wil deze graag gebruiken om ermee te betalen in de winkel – niet meer dan 6% heeft dat ook al gedaan, tegen 21% wereldwijd.

Terwijl 32% van de online shoppers in België gepersonaliseerde aanbiedingen zoekt, doet 39% van de Belgen die hun gegevens achterlaten op een e-commercesite dat om enig voordeel mee te pikken bij zijn volgende bezoek (40% wereldwijd

De volledige resultaten van het onderzoek:

www.digitaslbi.com/connectedcommerce2015