Airbus Group vertrouwt zijn logistiek toe aan het IoT. En kiest daarvoor het Belgische Sensolus

door | apr 14, 2017 | Non classé | 0 Reacties

Airbus Group implementeert de oplossing StickNTrack van het Gentse bedrijf Sensolus om zijn logistieke keten te connecteren via het smalbandnetwerk Sigfox.

Airbus Group is de eerste internationale referentie voor het Gentse Sensolus. Duizenden recycleerbare verpakkingen van reserveonderdelen van vliegtuigen en helikopters zullen via gps worden gevolgd op hun traject tussen de verschillende Europese industriële sites van de groep en die van zijn onderaannemers.

Sensolus werd opgericht in 2011 en haalde het van talrijke concurrenten in een aanbesteding van de Europese industrieel. Met de gps-tracker StickNTrack is het mogelijk om voorwerpen zonder energievoorziening te geolokaliseren. De kleine tracker kan vijf jaar lang werken met drie AA-batterijen, omdat hij erg energiezuinig is en het smalbandnetwerk Sigfox gebruikt. Het volstaat om het toestelletje op het voorwerp te plakken dat je wilt volgen. Er komt dus geen ingewikkelde handmatige koppeling aan te pas. Sensolus levert ook de nodige connectoren en software om de gegevens te importeren in de IT-tools van het bedrijf en ze te benutten.

De logistieke keten is complex: Airbus Group werkt op verschillende sites en de reserveonderdelen kunnen afkomstig zijn uit Frankrijk, maar ook uit partnerlanden zoals België, Spanje, Duitsland en Groot-Brittannië. Het gaat in totaal om tienduizenden recycleerbare verpakkingen van reserveonderdelen die van op afstand zullen worden gevolgd. In een tweede fase zullen de onderaannemers hetzelfde systeem invoeren om tot één gezamenlijke supply chain te komen.

Er zal een schat aan informatie worden ingezameld. Met de sensoren van Sensolus is het immers mogelijk om temperatuur, schokken en trillingen in de gaten te houden. Sommige sensoren kunnen ook gps en beacon combineren voor externe en interne geolokalisatie. Na de analyse en kruising van de gegevens kunnen dus geleidelijk aan nog andere toepassingen worden ontwikkeld.

In februari 2015 viel de keuze op Sigfox. Airbus Group heeft de operator toen gekozen voor zijn project Mustang. Dit programma werd gelanceerd door Airbus Defence and Space in samenwerking met Sysmeca en het onderzoekscentrum CEA-Leti. Het gebruikt satellieten als aanvulling op de cellulaire landnetwerken om een wereldwijde, ononderbroken dekking te bieden. De partners werken aan een kleine dual-mode terminal met batterijvoeding die op een voorwerp kan worden bevestigd en korte berichten van 30 tot 300 bytes verzendt door af te wisselen tussen land- en satellietfrequenties, naargelang de plaats.

Ontvang toekomstige artikelen per e-mail, elke dinsdag