In 2013 hebben ongeveer 70% van de financiële phishing-aanvallen wereldwijd misbruik gemaakt van de naam van toonaangevende banken. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar, zo merkt   op, dat zonet de resultaten kenbaar maakte van een studie over financiële cyberdreigingen in 2013.

In België verliep 52,5% van de phishing-aanvallen door het misbruiken van bankmerken, waarmee banken het belangrijkste doelwit worden van financiële phishing.

Oplichters gebruiken merken van grote bedrijven die over uitgebreide klantendata beschikken om deze voor criminele doeleinden te proberen gebruiken. Zo gebruikten bijvoorbeeld 60% van de bancaire phishing-aanvallen de namen van slechts 25 instellingen.

Bij de systemen voor elektronisch betalen zijn de “favorieten” van de phishers nog duidelijker bepaald: 88,3% van de aanvallen in deze categorie hadden betrekking op PayPal, American Express, Master Card en Visa.

Maar de phishers imiteren niet alleen de internetsites van financiële instellingen; ze vallen ook aan via sociale netwerksites. In 2013 steeg het aantal aanvallen via valse Facebook-pagina’s en andere sociale netwerksites wereldwijd met 6,8%, wat maar liefst 35,4% vertegenwoordigde van alle phishing-aanvallen. In België steeg dit percentage tot 30,8%.