Bijna één derde van de Europese consumenten (32%) komen terug op hun aankoopbeslissing nadat ze in de winkel informatie over een product hebben opgezocht op hun smartphone!

Het is een harde vaststelling. Volgens de resultaten van een studie van Tradedoubler, uitgevoerd in negen landen van Europa, kopen 20% van de ondervraagde personen het product, dat ze via een smartphone opzoeken, uiteindelijk in een andere winkel. Terwijl 22% van hun aankoop in de winkel afzien om het online te kopen.

Uiteindelijk rondden slechts 19% van de personen die hun smartphone in de winkel raadplegen hun aankoop af. In totaal verandert meer dan de helft van de consumenten van mening nadat ze informatie hebben ingewonnen over een product via hun smartphone.

Waarom deze ommekeer? Tal van fysieke verkooppunten bieden nog altijd niet de transparante en geïntegreerde multichannel-ervaring die de consumenten verwachten, wat verklaart waarom potentiële kopers zich graag laten beïnvloeden door traditionele en online concurrenten.

Volgens Tradedoubler moet de mentaliteit veranderen: retailers moeten begrijpen dat een consument die zijn smartphone gebruikt in hun winkel, overweegt om iets te kopen. Door gerichte speciale aanbiedingen, aankoopbonnen of online kortingsbonnen die in het verkooppunt te innen zijn, zouden ze meer kansen hebben om de consumenten te overtuigen om ter plaatse te kopen.