Meerjarig akkoord rond oplossingen voor technologieën in verband met unified communications en contactcenters in de cloud, en voor beheeroplossingen voor bedrijven. Samen zullen HP en Avaya een gemeenschappelijk serviceaanbod commercialiseren rond UCaaS (Unified Communications as a Service), CCaaS (Contact Center as a Service) en infrastructuurmodernisatie. De alliantie wordt voorgesteld als de “meest geavanceerde op de markt”, met een aanbod dat mobiele applicaties, software en netwerken omvat voor het beheer van unified communications en de klantenervaring.

De entiteit HP ES Business Process Services zal de levering ondersteunen van een belangrijk deel van de Avaya Private Cloud Services (APCS). Het akkoord voorziet zo in de transfer van een “beperkt” aantal werknemers van Avaya naar HP.

Avaya, van zijn kant, behoudt de commercialisatie van de cloudservicescontracten bij bedrijven, om het contact met zijn klantenbasis niet te verliezen. Daarnaast zullen de contractualisering van engagementen op serviceniveau (SLA) en de klantenervaring in zijn geheel bij Avaya blijven.

Avaya, oorspronkelijk producent van telecomapparatuur, heeft, onder leiding van zijn eigenaars – de fondsen TPG Capital en Silver Lake Partners – zijn activiteiten gehercentreerd op telecommunicatiesoftware en services.

Dit akkoord bevestigt dat de ‘dematerialisatie’ van bedrijfstelefonie, voorgesteld door de PBX geïnstalleerd in bedrijfsgebouwen, volop aan de gang is.

Het succes van softwareplatformen die geavanceerde telefoniefunctionaliteiten ondersteunen en de evolutie naar gehoste cloudservices verplichten producenten van telecomapparatuur om in een snel tempo te evolueren of om hun activiteit te verkopen aan aandeelhouders die in staat zijn om die transitie te beheren…

Dit akkoord is een belangrijke nieuwe stap in de evolutie van Avaya naar een software- en servicesbedrijf. De oplossingen HP Helion zijn erop gericht een hoeksteen te worden van de cloudoplossingen van Avaya, geïmplementeerd in de internationale infrastructuur van HP.