Producten… en betrouwbare en gepersonaliseerde adviezen. www.viata.be wil zich onderscheiden van de vele sites die uitsluitend medicamenten en andere drogisterijartikelen verkopen.

Viata is een uitbreiding van de apotheek Vanmeer uit Bilzen (provincie Limburg) en werd opgericht met risicokapitaal en de hulp van een aantal investeerders uit de farmaceutische en logistieke industrie, en ook van business angels uit de sportwereld.

De apotheek bestaat amper drie maanden. En zijn sites .be en .nl. draaien goed. Binnenkort zal Viata ook een site in Frankrijk ontwikkelen. In zijn catalogus staan 1.200 medicamenten die zonder voorschrift te krijgen zijn (Belgische wetgeving) en 25.000 drogisterijproducten. Het prijsverschil is 10 tot 12% minder dan bij de apotheek, voor sommige promoties soms zelfs meer. Producten die voor 19.00 uur zijn besteld, worden de volgende dag geleverd bij de patiënt.

“Het is niet onze ambitie om de prijzen verder te drukken,” zegt Kristien Vanmeer, apothekeres en eigenares van Viata. “We willen wel erg scherpe prijzen bieden, en daarbij er vooral voor zorgen dat de ervaring die de klant met ons heeft die van een bezoek aan de apotheek overtreft, door hem adviezen op maat te bieden die hij nergens anders krijgt… of die hij niet durft te vragen!”

En het is op dat vlak dat het web wel eens een verschil zou kunnen maken. Niet om een douchegel te promoten, maar wel voor andere producten, zoals de zogenaamde “vermageringsproducten” of de verzorgingsproducten voor het lichaam. Of om meer persoonlijke vragen te stellen. “Erover praten met uw apotheker is niet altijd makkelijk,” bevestigt Gianni De Gaspari, verantwoordelijk voor het marketingplatform. “Als u bij Viata koopt, bent u niet alleen zeker van een hoog competentieniveau, maar ook van de nodige discretie. Of u nu met ons communiceert via chat, e-mail of telefoon, het contact is gepersonaliseerd.” En het werkt! Een derde van de bezoekers heeft al contact gelegd met een van de apotheekassistenten.

Een andere troef: een performant systeem voor het beheer van de stock en de leveringen, waardoor Viata een heel wat breder gamma kan aanbieden dan de apotheek om de hoek. Het is de zoekmotor die het verschil maakt: hij is praktisch en efficiënt en geeft de gebruiker de mogelijkheid om erg snel producten te kiezen op basis van zijn verwachtingen.

Het systeem kan ook links tussen producten leggen, gebaseerd op het feit dat oplossingen voor sommige problemen vaak niet uit één enkel product bestaan, maar uit verschillende producten. Bovendien verloopt een behandeling gewoonlijk in verschillende etappes. Om deze reden biedt Viata nauwkeurig advies over bijkomende producten of over producten die een efficiënter resultaat bieden in combinatie met andere.

De start-up zet volop in op het informeren van consumenten en patiënten, of het nu is via zijn Facebook-pagina, zijn blog of de verschillende rubrieken van de site. “Hoe beter u adviseert, hoe meer u verkoopt,” benadrukt Gianni De Gaspari. Wat geldt voor de winkel om de hoek, geldt ook online. Viata heeft besloten om hiermee het verschil te maken.