CDO Awards 2019: het succes van volwassenheid

okt 30, 2019 | Data Intelligence, Latest News | 0 Reacties

Erik Cuypers (Maxeda) en Pierre-André Rulmont (MIVB) werden verkozen tot CDO 2019. Hun projecten hebben de jury en de 325 deelnemers aan het evenement enthousiast gemaakt.

De tweede editie van de CDO Awards! Een enorm succes met 325 deelnemers, twee keer zoveel als vorig jaar. Dat is volgens organisatoren Alain Renier van TOP MANAGEMENT en columnist Luc Blyaert (*) niet verwonderlijk. Volgens hen is de recente functie van Chief Data Officer volwassener geworden in organisaties. Hoewel thema’s als beheer centraal blijven staan in de taken worden nu ook andere thema’s, zoals vooral AI en GDPR, aan de vele projecten toegevoegd. Ongeacht hun digitale maturiteit moeten organisaties zich daarom structureren en de uitdagingen rond data versterken.

Volgens Luc Blyaert zijn we getuige van een culturele verandering. “De CDO is eerder een profiel van ‘weten’, dat tot doel heeft de technologische en analytische basis van een datagestuurde strategie volledig te begrijpen en te beheersen, maar hij moet ook als katalysator voor een dieper transformatieproces dienen. Hij moet het duidelijk mogelijk maken om de bedrijfscultuur en organisatie van het bedrijf te beïnvloeden om deze af te stemmen op de eisen van het datagestuurde model”.

Op alle vlakken

Silo’s doorbreken, de data mindset verdelen, de betrokkenheid stimuleren … De CDO is duidelijk de dirigent van de digitale transformatie. Hij is hier, hij is daar, hij is overal. Bij het informatiesysteem, de gegevens, de gebruikerservaring, de marketing, enz. Deze evolutie markeert de maturiteit van de functie, die nu goed ingeburgerd is binnen organisaties. En die zijn plaats heeft gevonden in de COMEX …

Niet minder dan 325 deelnemers aan de CDO Awards 2019 op 24 oktober in Docks Brussels. Van links naar rechts: Luc Blyaert, Eric Cuypers, Pierre-André Rulmont en Alain Renier.

Digitaal, ja. Natuurlijk. Maar de missie bestaat er vooral uit om verandering te begeleiden, met vriendelijkheid en duidelijkheid. Dit diagnostische werk draagt ook bij tot het voeden van de gemeenschappelijke visie om een context van vertrouwen te creëren die bevorderlijk is voor collectieve inlichtingeninitiatieven. Dit is een kans om medewerkers centraal te stellen in het transformatieproces en meer draagvlak te krijgen. In dit opzicht is het belangrijk om dit digitale acculturatieproject te betrekken bij en samen te bouwen met de verschillende vakgebieden.

Laten we niet vergeten dat een van de uitdagingen is om ervoor te zorgen dat de organisatie in staat is om de veranderingen die gaan komen zo goed mogelijk te laten verlopen. Het is ook een kwestie van versterking van het menselijk kapitaal. Een waardevolle investering…. die niet altijd wordt gedaan. Bovendien zou het beoordelen van de maturiteit en de beheersing van organisatorische processen ook een grote hulp zijn bij het faciliteren van automatisering.

Maxeda en MIVB, retail en transport

Donderdag 24 oktober werden Erik Cuypers van de Groep CIO Maxeda, en Pierre-André Rulmont, Vice President Information Systems bij de MIVB, verkozen tot CDO van het Jaar op de gala-avond in Brussel georganiseerd door TOP MANAGEMENT. 325 deelnemers juichten hen toe.

Aan de Nederlandstalige kant gaat de prijs naar Erik Cuypers van Maxeda, leider op de doe-het-zelfmarkt via merken als Brico en Brico Planit in België. De groep heeft 374 winkels in de Benelux met meer dan 7.000 medewerkers. De retailsector ondergaat een enorme transformatie waarbij Maxeda de digitale kaart speelt op alle niveaus, van de supply chain tot persoonlijke klantenservice.

“Algemeen genomen”, legt Erik Cuypers uit, “zijn we op zoek naar een sneller antwoord op de behoeften van onze klanten op de steeds veranderende markt, maar ook op onze eigen behoeften om flexibel te kunnen werken, zowel online als offline. Onze ambitie: één van de toonaangevende omni-channeldistributeurs in de Benelux te worden”. In deze context is de verweving van online en offline klantinteracties essentieel. Dit alles in de verwachting van een steeds hogere servicegraad en een verrijkte ervaring.

Aan Franstalige zijde ontving Pierre-André Rulmont de Franstalige kandidatenprijs voor zijn strategische visie op MaaS (Mobility-as-a-Service), die inhoudt dat gebruikers in Brussel gebruik kunnen maken van alle vervoersdiensten met uiteindelijk één enkel ticket. Strategisch gezien positioneert de MIVB zich als een belangrijke “smart city”-speler.

MaaS betekent een geïntegreerde aanpak, aandacht voor alle vervoerswijzen en een focus op technologie, allemaal belangrijke punten waar de juryleden gevoelig voor waren.

Het project van de MIVB gaat verder dan haar eigen activiteiten. MaaS biedt een complete vervoerswijze die zowel nieuwe mobiliteitsaanbiedingen als traditionele vervoerswijzen omvat. Het is gebaseerd op een digitaal platform dat alle aspecten van het personenvervoer ondersteunt, van de reisplanning tot de betaling van de tickets. Het vergemakkelijkt de mobiliteit en levert aanzienlijke economische voordelen op, wat absoluut noodzakelijk is voor de steden van vandaag en morgen.

 

(*) De CDO Awards 2019, georganiseerd door het TOP MANAGEMENT- team, waaronder Alain Renier, Thierry Roberti-Lintermans, Nicolas de Dorlodot, Pierre-André Vuebat, Pierre-André Vuebat en columnist Luc Blyaert, werd in 2019 ondersteund door NexxWorks, Duval Union, Wijs en SOLUTIONS.

Deze artiken spreken over "Data Intelligence"

Analysis, BI, Prediction, Planning, Boardroom

Follow this Topic