COVID-19 – We kunnen veel leren uit deze crisis…

mei 4, 2020 | Latest News, Workplace | 0 Reacties

Telewerken stelt vandaag niet alleen tools en IT-oplossingen op de proef, maar laat ons ook opnieuw stilstaan bij hoe we werk moeten organiseren “, zegt Antoine Kerrinckx, CEO Belux, Atos.

> Op 16 maart ging ons land in een lockdown. Hoe heeft u op deze ongeziene situatie gereageerd?

We zijn erin geslaagd om in een halve dag tijd over te schakelen op telewerken. Over het algemeen volgden onze klanten ons. Voor sommigen was dit iets moeilijker omdat ze in een meer kritieke omgeving opereren. Denk maar aan defensie of financiën.

Achteraf bekeken valt de reactiesnelheid van zowel onze klanten als onze teams op. Bijvoorbeeld bij het opzetten van VPN’s en, meer in het algemeen, bij het installeren en activeren van toegangs- en beveiligingsprocedures. Dat konden we dus al snel afvinken.

Voor wat betreft onze eigen interne werking bij Atos zijn we door weinig verrast geweest. De procedures zijn ons immers eigen. Ons volledige personeelsbestand werkt nu thuis, met uitzondering van een twaalftal medewerkers die op locatie bij specifieke klanten werkzaam zijn.

> Wat waren de gevolgen voor het bedrijf?

Uiteindelijk heel weinig. Dankzij het feit dat ongeveer 60% van onze activiteiten plaats vinden in de publieke sector, hadden we geen plotse stop van projecten. Wat wel het geval had kunnen zijn in de particuliere sector, voornamelijk voor zogenaamde niet-kernactiviteiten. Wel zijn een aantal zaken uitgesteld, wat een impact heeft op een vijftiental werknemers.

Solidariteit, verbondenheid

>Dus …business as usual?

Ik sta vooral stil bij hoe onze activiteiten zullen evolueren na deze ongeziene situatie. En over de impact van deze crisis op onze klanten en hun klanten. Ik maak me zorgen over de economische gevolgen in de komende maanden. Om precies te zijn, wat als projecten worden uitgesteld of zelfs geannuleerd, wat als we bedrijven zien verdwijnen of als ze genoodzaakt zijn de boeken neer te leggen door een faillissement ?

> Merkt u een verandering in de relatie met de klanten ?

Ja, op een positieve manier. Solidariteit met onze klanten is vandaag geen vaag begrip. We hebben zelfs momenten van verbondenheid. Concreet: we hielpen klanten helpen om in zeer korte tijd over te schakelen naar een telewerkmodus terwijl ze daar helemaal niet op voorbereid waren. We installeerden communicatie- en samenwerkingstools waar ze waarschijnlijk zelf nooit aan dachten. En dit alles met de hoogste urgentie, om hen in staat te stellen te reageren, verder werken… Dat dat bijblijft, is evident. Onze banden zijn sterker geworden.

De sociale cohesie herbekijken

> U benadrukt telewerken… Zijn er lessen te leren uit deze ervaring waarmee alle organisaties zijn geconfronteerd?

Aanvankelijk ging het om het beheersen van een crisis. Vandaag doet deze situatie on stilstaan bij hoe we dingen kunnen delen, samenwerken en het werk verder zetten. Telewerken werd voordien enkel geassocieerd met bepaalde comfortvoordelen zoals een betere concentratie en tijdswinst. En dan plots, van de ene op de andere dag, verandert de status van thuiswerken: het is van bedrijfskritisch belang. Het stelt apparatuur, infrastructuur en oplossingen op de proef. Bovenal noodzaakt het ons de fundamenten van hoe het werken georganiseerd werd, te herbekijken.

> U denkt dus dat we het begrip ‘werk’ anders zullen invullen in de toekomst?

Ongetwijfeld. Bedrijven zullen hun sociale cohesie moeten herbekijken. Als deze sterk was, gebaseerd op vertrouwen in de medewerkers, dan vormt er zich geen probleem en komt alles goed. Maar als dat vertrouwen nog niet aanwezig was, …

Bedrijven zullen deze sociale band moeten behouden, of misschien zelfs een andere invulling geven. In ieder geval zullen ze het relationele aspect verder moeten stimuleren. Voor velen zal dit aanvoelen als een nieuwe relatie in een experimenteel stadium. Persoonlijk sluit ik ook niet uit dat medewerkers in hun eigen omgeving willen blijven werken. Op dezelfde manier zullen we op de werkvloer in het bedrijf moeten leren omgaan met ‘afstandelijkheid’… Kortom, we gaan veel kunnen leren van deze uitdaging!

In ieder geval is het een spannende uitdaging en een unieke kans om als persoon en als ondernemer een bijdrage te kunnen leveren aan deze nieuwe – onbekende – fase in het invulling geven van onze menselijke, sociale, leefmilieu en technologische ontwikkelingen.

 

Deze artiken spreken over "Workplace"

Teamwork, Collaboration,
Printing

Follow this topic