data, intelligentie en de edge

nov 24, 2020 | Data Center | 0 Reacties

In een tijdperk waarin data zich aan de rand van het netwerk bevinden, moet de huidige netwerkarchitectuur AI-gedreven en voorspellend zijn. Het standpunt van Jerry Garcia Country Manager bij Aruba Belux. 

Binnen twee jaar zal volgens een voorspelling van Gartner meer dan 50% van de data aan de rand van netwerken gegenereerd worden, het fameuze edge computing. Deze data zijn erg belangrijk voor bedrijven om te overleven in de nieuwe wereld na de globale pandemie, oordeelt Jerry Garcia Country Manager bij Aruba Belux. Nooit hebben we meer verandering gezien dan tijdens de maanden van de lockdown, waardoor veel organisaties beseffen dat ze hun digitale transformatie moeten versnellen – met data als basis van hun strategieën. 

“Toch zijn die data op zichzelf niet noodzakelijk waardevol. Om te kunnen evolueren, moeten bedrijven data op een veilige manier verwerken en opslaan. Ze moeten data kunnen analyseren en er inzichten uit halen. En op basis van die inzichten moeten ze innoveren en nieuwe inkomstenstromen genereren.” 

Om het potentieel van data aan de Intelligent Edge succesvol te ontgrendelen, moeten organisaties over een versterkt, veerkrachtig en veilig netwerk beschikken. Met dit in het achterhoofd zijn er drie componenten voor netwerkmanagement die in het tijdperk na COVID-19 onlosmakelijk verbonden zijn met digitale transformatie (en bijgevolg met datasucces) … 

Alles begint met automatisering 

Door de shift naar thuiswerk na COVID-19 is het netwerkverkeer nooit zo druk geweest als nu. IT-teams hebben vandaag closed-loop, end-to-end toegangscontrole nodig van zodra apparaten zich bij het netwerk aansluiten. Maar door het enorme aantal toestellen dat met het netwerk verbindt, is handmatig ingrijpen niet meer zo praktisch. Dit is het punt waarop we op artificiële intelligentie (AI) beginnen rekenen. 

Jerry Garcia : Volgens IDC zullen binnen twee jaar 55 miljard apparaten met netwerken verbinding maken. Tegen 2025 zouden ze 79.4ZB data genereren….”

Als een soort ‘Sixth Sense’ stelt AI de teams in staat om een beleid op maat van de context uit te werken – denk aan de gebruikersrol, het toesteltype, de certificaatstatus, de locatie of de dag of week. Zo wordt het mogelijk om telkens weer snel en nauwkeurig geautomatiseerde beslissingen te nemen. “Als AI op de juiste manier gebruikt wordt, kan deze technologie al de nodige aanpassingen doen voor er netwerkproblemen optreden. Op AI gebaseerde analytics kunnen een apparaat automatisch segmenteren van zodra het zich verdacht begint te gedragen. Zo blijft het andere verkeer dus gescheiden en veilig”, vult Jerry Garcia aan. 

Tijdsbesparing 

Ons Edge Services Platform, bijvoorbeeld, kan zelfs voorspellen welke veranderingen in de toekomst nodig zullen zijn. Hiervoor moet een AI-model kunnen steunen op jarenlange ervaring en toegang hebben tot een grote hoeveelheid historische data om algoritmes voor machine learning te trainen. Zo is het mogelijk taken te automatiseren waar medewerkers vandaag soms urenlang mee bezig zijn. Het platform doet dit werk automatisch met 95% nauwkeurigheid. 

En die vrijgekomen tijd kan het IT-team gebruiken om zich te focussen op kritische vraagstukken, innovatie en taken die echt toegevoegde waarde voor het bedrijf bieden.

Wendbaarheid 

COVID-19 heeft ook de groei van steeds complexere bedrijfsnetwerken op meerdere locaties versneld. “Om dit probleem aan te pakken, moeten organisaties overwegen een netwerkplatform met een uniforme infrastructuur uit te rollen. Hiermee kan het volledige netwerk vanaf een enkele hub centraal beheerd worden, in plaats van via afzonderlijke platformen verspreid over bekabelde, draadloze en WAN-systemen. Dit zorgt er ook voor dat IT-teams aanpassingen niet meer handmatig moeten repliceren in de verschillende domeinen, van campus naar filiaal, en van het datacenter naar medewerkers die op afstand werken. Met een centrale hub hoeven netwerkbeheerders niet langer meerdere systemen op te volgen, waardoor ze sneller en met meer veerkracht kunnen handelen”, preciseert Jerry Garcia. 

Door de opmars van telewerk en de behoefte aan meer zichtbaarheid en controle over steeds meer verspreide netwerken, wordt ook nadrukkelijker ingezet op cloudmanagement. Cloud-native platformen voor netwerkmanagement bieden organisaties meer flexibiliteit. Ze vormen een simpele en intuïtieve manier om de implementatie en netwerkbewaking voor draadloze, bekabelde en SD-WAN-topologieën vanaf een enkele console te beheren. 

Via de cloud, in het “nieuwe normaal” 

Een op de cloud gebaseerde netwerkoplossing zal steeds relevanter worden voor bedrijven die zich aan het ‘nieuwe normaal’ proberen aanpassen en manieren zoeken om telewerk, vereisten voor social distancing en Track en Trace-oplossingen te ondersteunen. 

“Vanuit een centrale hub kan een  netwerkbeheerplatform samenhang creëren tussen domeinoverschrijdende gebeurtenissen. Zo gebeuren er minder handmatige fouten en vermindert ook de tijd die nodig is om problemen op te lossen. Uiteindelijk zal zo de veerkracht van een bedrijf toenemen”, aldus Jerry Garcia. 

Security verplicht! 

Door de mobiliteit van werknemers en het feit dat er vaker van thuis wordt gewerkt, breidt de IT-perimeter zich verder uit. Medewerkers zoeken immers vanaf hun eigen apparaten en via onveilige, openbare wifinetwerken toegang tot bedrijfsvoorzieningen. Aangezien er steeds meer applicaties naar de cloud verhuizen – al dan niet met de goedkeuring van IT – is het een enorme uitdaging geworden om de data van een organisatie te beschermen. 

Dit alles maakt dat organisaties moeten denken aan een beveiligingskader waarbij ze ervan uitgaan dat alle entiteiten – zowel binnen als buiten de netwerkperimeter – met zorg moeten worden behandeld (i.e. Zero Trust). “In de praktijk moet deze aanpak de identificering van ieder eindpunt garanderen en vervolgens via een applicatiebewuste firewall beleidsregels op die eindpunten toepassen”, gaat Jerry Garcia verder. “Bovendien is voor netwerkplatformen een gezamenlijke aanpak nodig waarbij informatie met andere securityplatformen wordt gedeeld en beleidsregels dynamisch worden aangepast aan de eindpunten op het netwerk.” 

Conclusie 

Volgens IDC zullen binnen twee jaar 55 miljard apparaten met netwerken verbinding maken. Tegen 2025 zouden ze 79.4ZB data genereren. In combinatie met de onomkeerbare shift naar een personeelsbestand dat verdeeld en op afstand werkt, mag het duidelijk zijn dat IT de juiste tools nodig heeft om gelijke tred te kunnen houden. Automatisering, een uniforme infrastructuur en security zijn goede uitgangspunten om die tools te overwegen.