Zal de detailhandel de kans die GDPR biedt, grijpen ?

door | mrt 27, 2018 | Business | 0 Reacties

Als er nu één sector bijzonder dol is op klantgegevens, dan is het wel de detailhandel. Zal die de kans van GDPR grijpen om de klantrelatie te versterken, of die zelfs in nieuwe, ongekende vorm heruit te vinden ?

Het verzamelen, verwerken en opslaan van persoonlijke gegevens van zowel prospects als klanten is al jaren een kernactiviteit van retailers. Met GDPR krijgen we een nieuw spel. Of beter gezegd, veranderen de regels van het spel. Hoe zit het met het abonnement op de klantenkaart, de abonnementen op nieuwsbrieven van een firma, het bijhouden van gekochte producten, van de frequentie van aankoop, van het bedrag van het winkelmandje? Hoe zit het met de statistische analyse van digitale trajecten, het openen van een online klantenaccount? En hoe zit het met de fameuze doe-mee-en-win-wedstrijden?

Dit intensieve gebruik van gegevens is voor retailers een strategisch probleem geworden. Tegenwoordig zijn de stijging van het omzetcijfer, het optimaliseren van het product- of dienstenaanbod, het aanpassen van de openingstijden, de concurrentiepositie, voorspellende modellen voor het stimuleren van cross- en upselling en het beperken van churn niet meer voorstelbaar zonder het verzamelen en verwerken van klantgegevens. Het spreekt dan ook voor zich dat GDPR grote impact heeft op de detailhandel.

Nadenken over de relatie tussen retailer en klant

Voor de sector ligt er een geweldige kans voor het grijpen. Want ls we nu even verder kijken dan het nalevingsaspect, wordt duidelijk dat GDPR aanzet tot nadenken over de relatie tussen retailer en klant, en dan met name over onderscheidingsvermogen en aanvaardbaarheid bij gebruik, kwaliteit en doeltreffendheid van de resultaten. Laten we niet vergeten dat de toekomstige verordening gebaseerd is op twee principes: de beslissingsmacht over hun gegevens teruggeven aan de klanten, en de vertrouwelijkheid van klantgegevens veiligstellen en versterken.

In dit model zal alles draaien om klanttevredenheid, met twee hefbomen: geef klanten controle over hun gegevens, daarmee geef je hen de mogelijkheid de ethiek en de transparantie van de retailer te testen en zodoende versterk je de vertrouwensrelatie. En rechtvaardig het verzamelen van gegevens, met instemming van de klanten, voor zover dat ertoe bijdraagt de kennis van hun gebruik van en behoefte aan producten te verbeteren, zodat je hun een persoonlijke en unieke ervaring kunt bieden.

Naar een nieuw win-winmodel

Winkels moeten dus deze twee aspecten integreren in hun bedrijfsontwikkelingsmodel en innoveren. Vandaar dat deze vraag rijst ten aanzien van het spel van vraag en aanbod: voor welke toegevoegde waarde aan dienst of product en voor welke mate van personalisatie zal de klant ermee instemmen de retailer zijn gegevens toe te vertrouwen? Deze vraag moet winkeliers ertoe aanzetten aanbiedingen en diensten te bedenken die klanten over de brug helpen om in te stemmen met het verzamelen van hun gegevens. Win-win, daar draait het helemaal om in deze nieuwe tijden.

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC

 
 

kompass
Summary
Zal de detailhandel de kans die GDPR biedt, grijpen ?
Article Name
Zal de detailhandel de kans die GDPR biedt, grijpen ?
Description
Als er nu één sector bijzonder dol is op klantgegevens, dan is het wel de detailhandel. Zal die de kans van GDPR grijpen om de klantrelatie te versterken, of die zelfs in nieuwe, ongekende vorm heruit te vinden ?
Author
Solutions Magazine