Digitaal: 34% van de Europese werknemers zegt niet over de juiste tools te beschikken

door | nov 3, 2017 | Non classé | 0 Reacties

Ruim twee derde van de werknemers verwacht van hun werkgever meer opleiding over digitale technologie. Zijn onze bedrijven er klaar voor?

Europese werknemers willen meer digitale technologie gebruiken op het werk. Tegelijkertijd erkennen ze er te weinig van af te weten om efficiënt te zijn. Dit blijkt uit een onderzoek van Censuswide in opdracht van Ricoh Europe. Zowat 40% van de 3600 ondervraagde Europese werknemers zegt te weinig kennis te hebben om de nieuwe technologieën efficiënt te gebruiken.

We stellen vast dat er in Europa een sterke belangstelling leeft voor digitale tools en hun impact op de productiviteit, zegt Eric Gryson, CEO bij Ricoh Belgium-Luxembourg. Artificiële intelligentie en taakautomatisering gaan onze manier van werken veranderen, maar het gebrek aan opleiding zal het rendement aanzienlijk beperken. Bedrijven moeten rekening houden met de personen die de digitale technologieën gaan gebruiken. Investeren in infrastructuur of apparatuur is zinloos als het bedrijf zijn werknemers niet aanmoedigt om de gepaste vaardigheden te ontwikkelen.

34% van de Europese werknemers zegt niet over de juiste tools en voorzieningen te beschikken om voordeel te halen uit de nieuwe technologieën, zelfs de meest elementaire, zoals Microsoft Office, multifunctionele printers of hun eigen pc. En dan hebben we het nog niet over digitale technologieën zoals de automatisering van complexe processen.

Steeds grotere generatiekloof

64% van de werknemers is ervan overtuigd dat hun jongere collega’s handiger zijn met nieuwe technologieën. Zorgwekkender is dat 33% denkt daardoor in de nabije toekomst hun baan te kunnen verliezen. Angst voor verandering is trouwens een reden die 25% van de 45-plussers aangeeft als verklaring voor de trage invoering van digitale technologieën in de bedrijven.

Toch heeft elke leeftijdscategorie zo zijn eigen verwachtingen. Zo vindt 48% van de 55-plussers dat digitale technologieën hen onmiddellijk toegang moeten geven tot de gegevens die zij nodig hebben om hun werk te doen. De jongeren (18-24 jaar) verwachten daarentegen dat deze technologieën de teamspirit versterken (19%) en hun manager aanspreekbaarder maken (12%). De 25- tot 34-jarigen zien er een kans voor meer telewerk in (44%).

De 34- tot 44-jarigen zijn vooral pragmatisch ingesteld: digitale technologieën moeten repetitieve taken overnemen (volgens 42%) en administratieve taken automatiseren (volgens 39%). In de leeftijdscategorie van 45-54 jaar vindt 34% van de werknemers dat deze technologieën het evenwicht tussen privéleven en werk moeten bevorderen.

Werknemers zien technologie eerder als een manier om hun werk meerwaarde te geven,” besluit Eric Gryson. “Toch gaat het er niet alleen om ervoor te zorgen dat werknemers meer vertrouwen krijgen om nieuwe technologie te gebruiken. Om met succes een digitale werkomgeving te ontwikkelen, zijn er tal van vaardigheden nodig en moet rekening gehouden worden met heel wat behoeften. Een goede communicatie met de werknemers tijdens alle fasen, is cruciaal.