Digital workplace: meer mobiliteit, maar eerst strategie

door | okt 21, 2017 | Non classé | 0 Reacties

De evolutie van de digital workplace neemt nog geen duidelijke vorm aan, meent Dimension Data. Er is meer mobiliteit, zoveel is zeker. Toch is het beter nu eerst aan de strategie te denken en dan pas aan de technologie.

60% van de Europese bedrijven heeft nog geen duidelijke strategie uitgestippeld voor de implementatie van nieuwe technologieën op de werkplek en de creatie van een digital workplace“Vaak staan de technologie en de bedrijfscultuur een evolutie van de werkgewoonten in de weg, in plaats van deze aan te moedigen”, merkt Krista Brown op. Zij is Group Senior Vice President, End User Computing bij Dimension Data.

En als de bedrijfscultuur nu eens een van de hindernissen was voor de implementatie van een digitale werkplek? “Transformaties hebben hogere slaagkansen wanneer de IT-dienst op dezelfde golflengte zit als de diensthoofden”, voegt Krista Brown eraan toe.

Maar aan welke behoeften voldoet de invoering van een digitale werkplek nu eigenlijk? In de eerste plaats aan de wens om soepeler te worden (32%), de productiviteit op te drijven (31%) en tot een beter veranderingsmanagement te komen (29%). 42% van de Europese bedrijven bevestigt dat de mobiele toestellen en applicaties hun bedrijfsprocessen aanzienlijk hebben verbeterd.

Voortaan speelt mobiliteit een cruciale rol in de digitale werkomgeving, denkt Robert Allman, Group Senior-VP, CX and Collaboration: “Managers en IT-verantwoordelijken zijn zich bewust van de rol van mobiliteit in de digitale werkomgeving. Het vergt een goed evenwicht tussen de tools die het bedrijf ter beschikking stelt en de tools die de werknemers zelf meenemen naar de werkplek.”

De nieuwe technologieën zullen een prominente plaats innemen op de toekomstige werkplek. Meer dan 20% van de Europese bedrijven wil dit jaar nog nieuwe tools invoeren zoals analyse, toegevoegde realiteit of microlearning in de werkomgeving. De overgrote meerderheid van deze bedrijven zal binnen het jaar investeren in dergelijke technologieën. Hoewel artificiële intelligentie nog in de kinderschoenen staat, is zij al ver genoeg gevorderd om zich een weg te banen binnen de bedrijven, in de vorm van virtuele assistenten, loketbedienden en adviseurs, met name in de banksector. 62% van de wereldwijde respondenten is van plan de komende twee jaar technologieën zoals een virtuele adviseur in te voeren in hun onderneming.