Digital Workplace – De digitale gebruikers zijn aan zet

door | aug 9, 2018 | Advies | 0 Reacties

Het zijn de digitale gebruikers zelf die de digitale transformatie op gang hebben getrokken. Gewoon door hun B2C-ervaringen over te zetten naar hun B2B-werkomgeving. Econocom licht toe.

De alsmaar mobieler wordende digitale gebruikers eisen vandaag een gebruikerservaring met continue kwaliteit. Ze willen hun toestellen met een zekere autonomie kunnen besturen, zelf hun apps installeren of hun problemen kunnen oplossen via de online helpdesk. Vroeger werden de apps bijvoorbeeld geïnstalleerd wanneer de gebruiker fysiek op kantoor was. Dat tijdperk ligt achter ons. Digitale gebruikers verwachten voortaan dat de service tot bij hen komt, ze willen er niet naar zoeken of uren en dagen wachten.

Eind 2017 lanceerde Econocom zijn strategische plan ‘e for excellence’. De tevredenheid van de digitale gebruikers staat hierin centraal. “We willen snel en flexibel kunnen reageren op al hun wensen en noden,” zegt Hilde Janssens, Director Marketing & Communications, Econocom BeLux. “Door vaardigheden en ervaring te combineren met onze financieringsoplossingen en ‘extra mile’-houding, hebben we onze strategie ‘e for excellence’ kunnen implementeren. Dat we in de top 3 staan van de Whitelane-studie voor de outsourcing van ICT-services is hier een extra bewijs van.”

De digitale gebruikers zijn aan zet! Ze accepteren de tools die het bedrijf aanbiedt of besluiten zelf om er nieuwe te gebruiken. Welke strategie ook, en om het even welke tools er zijn geïmplementeerd, het is duidelijk dat de gebruikers voortaan beslissen of een oplossing al dan niet wordt aanvaard. Deze vaststelling jaagt bedrijven behoorlijk op kosten en maakt het hen moeilijk om projecten te implementeren zoals ze hadden gepland. Enkele voorbeelden uit de studies van Econocom, McKinsey, of Atos: gemiddeld 25% van de toepassingen met licentie worden niet gebruikt door de medewerkers; 45% van de bedrijven verklaren dat de weerstand tegenover verandering de eerste rem is in het digitaliseringsproces; de kosten voor immobilisatie en dataverlies door shadow IT – dit zijn oplossingen die medewerkers installeren zonder akkoord van het bedrijf – werden geschat op 10% van het IT-budget; 85% van de bedrijven kunnen het ROI van hun digitale initiatieven niet berekenen; 25% van de grote bedrijven hebben het moeilijk om de echte noden van hun gebruikers te identificeren.

De drie belangrijkste verklaringen voor deze extra kosten en moeilijkheden zijn: een gebrek aan capaciteit om het echte verbruik te meten; een in silo’s opgesplitst beheer van data en de moeilijkheid om TCO en ROI te berekenen en om hefbomen voor verbetering te identificeren.

Naar cockpit MarS om de gewoontes te begrijpen 

Digitale beslissers dromen van een eenvoudige oplossing om de echte gewoontes van medewerkers te begrijpen op basis van data die beschikbaar zijn tijdens de hele levenscyclus van de tools (assets, applicaties en geconnecteerde objecten), een oplossing die hen voldoende inzicht geeft en alle indicatoren die nodig zijn om de tools te gebruiken; die hen helpt om de juiste beslissingen te nemen om hun transformatie te versnellen. Dat is de ambitie van de oplossing MarS. “Dankzij de MarS-cockpit hebben beslissers de indicatoren die nodig zijn om de tools te beheren en te doorzien hoe medewerkers ze gebruiken. Via deze indicatoren kunnen de tools efficiënter worden beheerd, en de tevredenheid van de gebruikers verbeterd, terwijl ook de transformatie van het gebruik in goede banen wordt geleid,” zegt Jean-Philippe Mergan, Director Digitale Transformatie bij Econocom Belux.

Naast de vele eisen van eindgebruikers worden er ook nieuwe verwachtingen gecreëerd ten opzichte van IT-afdelingen. Die mogen niet langer reactief zijn, maar moeten proactief worden. Dit zorgde bij Econocom ook voor de oprichting van OneDesk, een ‘self-help’-portaal dat gebruikers de kans geeft om hun probleem met hun werkomgeving zelf op te lossen door pertinente informatie beschikbaar te maken. “Hierdoor kan je de toegankelijkheid van de services verbeteren, een betere gebruikerservaring bieden, de productiviteit verhogen en de kosten van de Service Desk en de nabijheid verminderen,” zegt Jean-Philippe Mergan nog. “Je kan op deze portal inloggen via de ITSME-tool van de client. OneDesk creëert harmonie tussen digitale technologieën, organisaties en hun processen, en helpt tenslotte bij veranderingen.”

Omdat we mobiel werken zijn nieuwe beveiliginsupdates nodig

Veel bedrijven rusten hun medewerkers tegenwoordig uit met smartphones en tablets om hun productiviteit en flexibiliteit te verhogen. Maar omdat gevoelige data ook mobiel worden, moet het beveiligingsbeleid zich ook uitstrekken naar mobiele toestellen. “Omdat gevoelige data nu ook op mobiele toestellen belanden, worden ze makkelijker aangevallen”, zegt Kris De Clerck, Manager Projects & Consulting End-User Services, Econocom Belux. “Mobiele bedreigingen zijn tegenwoordig de belangrijkste triggers voor aanvallen: malware, rootkits & spyware; netwerkdreigingen; dreigingen van toestellen; jailbroken toestellen; obsolete besturingssystemen; risicovolle configuraties; web- en contentdreigingen; phishingaanvallen of kwaadwillige sites en dossiers.” Bedrijven moeten een goed zicht hebben op de risico’s die hun mobiele park bedreigen. Hierdoor kunnen administratoren een beleid opstellen en handelen om de risicovolle applicaties aan te pakken.

Bovendien zien we dat de interesse van digitale gebruikers in systemen van het type “cloud security app brokers” groeit. Kris De Clerck licht toe: “Onze gebruikers hebben overal toegang tot cloudservices, via gelijk welk toestel. Wanneer cloudgebruikers inloggen op het bedrijfsnetwerk via bedrijfstoestellen, lijkt het voor hen minder gevaarlijk dan wanneer ze inloggen via een niet-beveiligd wifinetwerk, via een persoonlijk toestel.”

Zonder controlesoftware stellen gebruikers die onbeperkt toegang hebben tot cloudservices hun bedrijf aan omgevingsdreigingen, die sterker worden wanneer het gaat om gevoelige data.

Digitale gebruikers willen een … digitale werkomgeving

De werkruimte wordt nog te vaak opgevat als een ‘vaste’ plek voor iemand die op zijn eentje werkt, aan zijn bureau. Terwijl het ook een trein kan zijn, of de lobby van een hotel, of de hoek van de keukentafel. Een digitale business en een digitale medewerker hebben nood aan een digitale werkplek. Met als belangrijke punten: de mogelijkheid om anderen te ontmoeten, zaken te vinden & te kunnen delen, en te kunnen samenwerken. Volgens de enquête van Whitelane is de topprioriteit van CEO’s in hun digitale transformatie de productiviteit van hun werknemers, gestimuleerd door een meer geconnecteerde, meer visuele en meer digitale werkplek.

Dit impliceert nieuwe veranderingen op het vlak van de werkomgeving, het gebouw, de uitrusting van de medewerkers, hun opleiding en hun digitale vaardigheden. De communicatie, de samenwerking en de connectiviteit staan centraal in een digitale werkplek. Deze wordt dan helemaal ingericht om de beste gebruikerservaring te garanderen. Bedrijven en openbare instellingen investeren trouwens vaak in nieuwe meetingruimtes: vergaderzalen, zalen om samen te werken, te brainstormen, aan ideation te doen of om videoconferenties te houden.

Inspiratie, daar zijn ze naar op zoek. Het is precies om deze reden dat Econocom heeft geïnvesteerd in een Digital Experience Center in Zaventem. Econocom BeLux stelt hier enkele reële ensceneringen voor, geïnspireerd op real life voorbeelden. Het bedrijf wil zo concreet maken hoe ze de digitale transformatie van hun klanten ontwerpen, financieren en versnellen. Dat gaat van het identificeren van het ‘probleem’ tot de ontwikkeling van een digitale oplossing op maat; van de ideation en de cocreatie van het concept tot zijn implementatie en beheer.

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC

 
 

kompass
Summary
 Digital Workplace - De digitale gebruikers zijn aan zet
Article Name
Digital Workplace - De digitale gebruikers zijn aan zet
Description
het zijn de digitale gebruikers zelf die de digitale transformatie op gang hebben getrokken. gewoon door hun B2C-ervaringen over te zetten naar hun B2B-werkomgeving. Econocom licht toe.
Author
Solutions Magazine