Digitale marketing in tijden van GDPR

door | sep 5, 2018 | Advies, Artikel van de Maand 5 | 0 Reacties

Digitale marketing quo vadis ? Vooral bij de relevantie van e-marketing stellen velen zich vragen nu dat de GDPR wetgeving van kracht is. Philippe Levecque, CEO van EMB, reikt een aantal denkpistes aan.

° Net voor u CEO bent geworden van EMB werd GDPR, de Europese wetgeving voor de bescherming van de persoonlijke gegevens van kracht. Wat was de impact hiervan op de databaseleveranciers ? En hoe ziet u in deze context de toekomst van digitale marketing ?

«Die impact was onmiddellijk en sterk, want de sector heeft zijn methodes om data te verzamelen en op te slaan moeten optimaliseren. Komt daarmee de toekomst van e-marketing in gevaar? Volgens mij gebeurt net het tegendeel: GDPR zet enkel aan tot een meer verantwoorde manier om met gegevens om te gaan. Data experten spelen nu beter in op de verwachtingen van consumenten en bedrijven. En dat maakt de toekomst van e-marketing er alleen maar mooier op. Voor EMB was de GDPR oefening eenvoudig, omdat we al ons gegevensbeheer exact in kaart hadden gebracht. We hebben ook een portaal aangemaakt langs waar alle personen, die ingeschreven zijn in ons EMB Club marketingprogramma, precies kunnen opvragen welke gegevens wij van hen bijhouden.»

Philippe Levecque (EMB) : “Bedrijven gaan GDPR zien als een aanleiding om op een meer kwalitatieve manier om te gaan met e-mail en daar kunnen hun commerciële acties, consumentenvertrouwen en de relatie met de klant alleen maar wel bij varen.”

° Wat is uw visie op de toekomst van e-mail?

«e-mail blijft zeker een belangrijke rol spelen in een multichannel direct marketing aanpak. Natuurlijk kan je niet naast de opkomst van SMS en sociale media kijken, maar dit gebeurt niet ten koste van de e-mail. Want die blijft dé unieke digitale sleutel voor de meeste van onze transacties. Kijk, zelfs onze dagelijkse behoeftes afhandelen kan vandaag bijna 100% digitaal. Ons e-mailadres laat niet alleen een professionele marketingcommunicatie toe, het is ook vaak de sleutel tot het beheer van online toepassingen en een controlesleutel bij beveiligde transacties. Je moet e-mail inzetten voor de juiste doeleinden. GDPR was eigenlijk niet meer of minder dan een reactie op een aantal uitwassen. Bedrijven gaan GDPR zien als een aanleiding om op een meer kwalitatieve manier om te gaan met e-mail en daar kunnen hun commerciële acties, consumentenvertrouwen en de relatie met de klant alleen maar wel bij varen. »

° We konden in het jaar dat aan GDPR voorafging zeker niet naast alle communicatie kijken die ons waarschuwde voor 25 mei 2018. Dat betekent niet dat alle bedrijven nu 100% klaar zijn. Over welke tools beschikken zij om alsnog de wetgeving bij te benen ?

« Niet-conforme bedrijven lopen juridische risico’s. In Frankrijk zijn er al verschillende boetes uitgeschreven door de CNIL (Commission Nationale de l’Informatique et des Libertés). In Nederland en België is het Nederlandse bedrijf AVG-Keurmerk ondernemingen aan het prospecteren door hen te bedreigen met hen aan te geven. Dat is op zijn minst een ethisch discutabele manier van zakendoen, maar het wijst wel op een zeker laksisme bij bedrijven als het aankomt op het beheer van hun data. Dat is jammer, want er zijn oplossingen. Bedrijven kunnen hun data in kaart brengen en beheersprocessen optimaliseren. EMB kan trouwens helpen bij de cleaning van de CRM- en prospectendatabases en verouderde adressen verwijderen, wat trouwens ook gevraagd wordt door de nieuwe GDPR wetgeving. »

° Klanten verwachten een grotere transparantie bij het gebruik van hun data. Maar ze willen tegelijk relevante, hypergepersonalisserde aanbiedingen ontvangen. Hoe moeten marketeers met deze uitgang omgaan ?

« Relevantie en hyperpersonalisatie zijn de grote toekomstige uitdagingen voor de marketeer. Grote mass-market campagnes zijn niet meer van deze tijd. EMB kan bijvoorbeeld in B2B exact cibleren op de functie van de persoon en de grootte van zijn onderneming. Gevolg : de responspercentages van campagnes zijn aanzienlijk hoger. En zowel klanten als prospecten zijn verrukt omdat ze met inhoud te maken krijgen die voor hen relevant is. »

° Wat moeten bedrijven doen met hun databases nadat die zijn gedecimeerd door de GDPR wetgeving?

«Bedrijven moeten strategisch kijken naar hun commerciële aanpak. Uiteindelijk mikken ze op conversie, en dan primeert de kwaliteit. Daarom moeten bedrijven grondig en continu werken aan hun databases. EMB adviseert een trimestriële cleaning en het opzetten van een CRM van de laatste generatie, waardoor bijvoorbeeld sales direct betrokken worden in het klantentraject en klanten zelf data kunnen leveren aan de database. In tijden van GDPR hebben huren en aankoop van bestanden zonder actieve opvolging niet veel zin meer. »

(*) EMB is een gecertificeerde beheerder van B2B en B2C data conform de GDPR wetgeving met een erkende knowhow sinds 2001. Voor meer info over services en producten: Steven Nicolai, +32 478 66 27 64, steven.nicolai-ext@emb-europe.com.

 

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Digitale marketing in tijden van GDPR
Article Name
Digitale marketing in tijden van GDPR
Description
Digitale marketing quo vadis ? Vooral bij de relevantie van e-marketing stellen velen zich vragen nu dat de GDPR wetgeving van kracht is. Philippe Levecque, CEO van EMB, reikt een aantal denkpistes aan.
Author
Solutions Magazine