De digitale transformatie wordt eindelijk werkelijkheid in 2019 !

door | nov 20, 2018 | Business | 0 Reacties

Volgens Tech Trends 2019 van Dimension Data zou in de digitale transformatie nu eindelijk de stap van theorie naar praktijk gezet worden. En de pioniers zouden een voorsprong moeten nemen op de snelle volgers …

‘In 2019 zullen we de digitale transformatie werkelijkheid zien worden … En dus zullen we in 2019 een reeks ingrijpende veranderingen in de sector zien, en wel omdat de innoverende bedrijven hun langetermijnprojecten vrucht zullen zien dragen,’ denkt Stefaan Hinderyckx, Senior Director Security Europe bij Dimension Data. ‘De transformatieprojecten – waar veel over gepraat wordt, maar waar zelden echt werk van is gemaakt – zullen echt tot leven komen doordat revolutionaire technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, machine learning en robotprocesautomatisering, nu ver genoeg ontwikkeld zijn.’

Dat is waarom het Tech Trends 2019-rapport zo belangrijk is. Het wijst de fundamentele trends in de sector aan, en snijdt onderwerpen aan als klantervaring, cyberbeveiliging, e-commerce, digitale infrastructuur, de werkplek – en de diensten.

Tot dusverre, analyseert Stefaan Hinderyckx, heeft onze sector innovatieve technologieën op een vrij theoretische manier benaderd zonder een duidelijk beeld te geven van hoe ze zullen worden gebruikt. Dit is het geval bij data-analyse, machine learning, kunstmatige intelligentie, blockchain… ‘Blockchain is een goed voorbeeld. Die wordt nog steeds te vaak dwangmatig geassocieerd met bitcoins en andere cryptovaluta’s, terwijl het potentieel ervan eindeloos is. Blockchain kan nuttig blijken om burgers te helpen de controle over hun data te behouden, wat een belangrijke factor is in het accepteren en zelf gaan gebruiken van digitale identiteitssystemen. Op dezelfde manier kunnen we een sterke groei verwachten in het gebruik van blockchain in verband met het Internet of Things, nu de problematiek van standaarden en veiligheid niet langer vragen zonder antwoord zijn. Grote projecten zullen spoedig volgen, daar ben ik zeker van.’

Deze veranderingen impliceren echter een grotere aandacht voor cyberbeveiliging. Vooral de cloud heeft niets heel gelaten van onze perceptie van veiligheid. Veel bedrijven beginnen vandaag aan hun digitale transformatie met Office365, maar zonder te beseffen dat de bescherming van hun gegevens nog steeds hun verantwoordelijkheid is, zegt Stefaan Hinderyckx. En met toepassingen die op het web zijn geïntroduceerd is het net zo. ‘Het gevaar is overal. Zodra je iets publiek maakt, zoeken bots naar de fout! Het is dringend tijd voor een beveiligingsstrategie ‘by design’. Dat is vooral een kwestie van een cultuur van acceptatie van onveiligheid. Hoewel een systeem nooit volledig kan worden beschermd, is het van essentieel belang om een lijst te maken van alle mogelijke aanvallen zodra de specificaties zijn opgesteld en verdedigingsmaatregelen te nemen.

 

De vijf trends die de commerciële technologie in 2019 een nieuw aanschijn zullen geven

Robotprocesautomatisering zal de klantervaring veranderen Door de exponentiële groei van robotautomatisering van processen – zoals machine learning, kunstmatige intelligentie en heuristische neurale netwerken – zullen bedrijven verschillende scenario’s kunnen combineren, hun inzicht vergroten en in real time voorspellende beslissingen nemen over de behoeften en het gedrag van hun klanten.

Ondernemingen zullen focussen op cloudgebaseerde beveiligingsplatforms – Vanwege de zwakke plekken in cyberbeveiliging die we in 2018 vaak hebben gezien en die veel media-aandacht hebben gekregen, zullen providers van cloudgebaseerde beveiligingsdiensten veld winnen in 2019. Cloudgebaseerde beveiligingssystemen zijn gebouwd met open API’s, wat betekent dat beveiligingsteams nieuwe technologieën snel en relatief eenvoudig in hun platform kunnen inbouwen. Hierdoor kunnen klanten gelijke tred houden met de snel veranderende dreigingen.

Infrastructuur zal end-to-end programmeerbaar worden Bedrijven zullen zich gaan abonneren op verschillende cloudplatforms en meer gebruik gaan maken van software als service (SaaS). End-to-end programmeerbaarheid betekent dat ondernemingen zich snel zullen kunnen aanpassen aan het veranderende bedrijfslandschap en meer van hun toepassingen en data zullen eisen.

Toepassingen zullen slimmer en gepersonaliseerder worden In de loop van 20³9 zullen we apps zien die feedback van hun gebruikers verzamelen en wijzigingen aanbrengen in hun eigen functies om de gebruikerservaring te verbeteren. Kunstmatige intelligentie en machine learning zullen een cruciale rol spelen bij het helpen van werknemers om productiever te werken.

De waarde van data zal het centrum van het waardenuniversum worden De komende tijd zal steeds meer nadruk worden gelegd op de reële waarde van data, wat zal leiden tot een hernieuwde zoektocht naar de integratie van telemetrie en het verzamelen en verrijken van data. Data zullen het hart van de echte digitale transformatie zijn en de basis vormen voor nieuwe bronnen van inkomsten, die de traditionele inkomstenbronnen achter zich zullen laten. Dit zal leiden tot een verandering van de verschillende vormen van informatiearchitectuur, waarbij het noodzakelijk zal zijn om rich data te creëren om investeringen in informatietechnologie te stimuleren.

 

Het engagement van dienstverleners zal steeds groter worden

> 75% van de IT-serviceproviders van vandaag zal in 2022 irrelevant worden als ze zich niet toeleggen op diensten die op resultaten gebaseerd zijn.

Bedrijven spreken intussen dienstverleners aan die duidelijk gedefinieerde resultaten kunnen laten zien. Er zal strenger gekozen worden. ‘We hebben lang gezien dat bedrijven niet in staat waren nieuwe bedrijfsresultaten te behalen op basis van hun IT-diensten. In 2019 kunnen we ervan uitgaan dat providers de manier waarop ze diensten leveren anders zullen benaderen, met name de managed services … Klanten zullen de voorkeur geven aan full stack-aanbiedingen, van advies tot resultaatverbintenis.’

> 66% van de bedrijven verkiest zich digitaal te transformeren via outsourcingdiensten en kiest voor partnerschappen.

De relatie is drastisch veranderd. Tien jaar geleden was de partner voornamelijk een hardwareleverancier, die ook een paar diensten en onderhoud aanbood. ‘Tegenwoordig is de notie ‘dienst’ belangrijker dan de notie ‘product’. Zelfs een firewall wordt een service! Je betaalt voor de dientverlening, of die nu on-site is of elders. De taak van de serviceproviders is dus aan het veranderen. Het is nu een kwestie van integraal in een behoefte te kunnen voorzien, van een alomvattende oplossing te bieden in plaats van een technologie.’

> 33% van de hogere kaderleden beschouwt cocreatie met externe technologie-experts als essentieel om in de toekomst te kunnen groeien.

Cocreatie is een praktijk waardoor consumenten betrokken kunnen worden bij het creëren van een nieuw product of een nieuwe slogan. Dat betekent dat consumenten de mogelijkheid hebben om hun meningen en ideeën te delen, wat een enorme impact heeft op de innovatiecapaciteit en het concurrentievermogen van het bedrijf. ‘Daar gaan we naartoe. De tijd dat we tevreden waren met het realiseren van wat de klant vroeg is voorbij. En dat is prima zo! De klant is meer betrokken omdat hij het prettig vindt om deel uit te maken van het creatieve proces – meestal van een dienst. Het is de beste garantie dat die dienst voldoet aan de eisen van de klant.’

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
De digitale transformatie wordt eindelijk werkelijkheid in 2019 !
Article Name
De digitale transformatie wordt eindelijk werkelijkheid in 2019 !
Description
Volgens Tech Trends 2019 van Dimension Data zou in de digitale transformatie nu eindelijk de stap van theorie naar praktijk gezet worden. En de pioniers zouden een voorsprong moeten nemen op de snelle volgers ...
Author
Solutions Magazine