() : Veeleer ‘less paper’ dan ‘paperless’

door | sep 1, 2016 | Recent Nieuws, technologie | 0 Reacties

Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium/Luxembourg, vindt het onrealistisch en demagogisch om van ‘paperless’ te spreken. ‘Less paper’ daarentegen is wat hem betreft realistisch en een bron van innovatie. Volgens hem zal de werkelijkheid nooit virtueel of augmented zijn. De werkelijkheid is doodgewoon het ‘echte leven’.

“Ook als we onszelf tien jaar vooruit in de wereld proberen te denken, worden we nog altijd heel snel weer ingehaald door de werkelijkheid, die niet virtueel en zonder toevoegingen is. Een totaal digitale strategie is dan ook een utopie,” denkt Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium/Luxembourg.

Een uitspraak die provocerend kan overkomen – maar niet als je er eens goed over nadenkt. Ook vandaag nog zijn er veel experts die bedrijven zichzelf de vraag willen laten stellen naar het evenwicht tussen fysieke en digitale communicatie. En er zijn er ook veel die dat doen met een ideetje in het achterhoofd: de balans laten doorslaan naar de digitale kant. In minder dan tien jaar zijn veel bedrijven in die val getrapt. Ze hebben zich in een pompeus ‘full digital’ genoemde strategie gestort zonder ook maar één keer om te kijken. Dat vloeide onvermijdelijk voort uit wat nu, achteraf bekeken, een modegril moet worden genoemd: al wat niet digitaal was, leek al snel rijp voor het museum. Alleen had de consument het niet op die manier begrepen, integendeel. Ook in minder dan tien jaar is hij erin geslaagd, dankzij de macht die het digitale hem over bedrijven heeft gegeven, de terugkeer af te dwingen van de papieren communicatie als een essentieel onderdeel van de relatie.

DE CONCRETE WERELD. Papieren en fysieke communicatie zijn en blijven essentieel in zakelijke relaties; zij kunnen beantwoorden aan de onbetwistbare behoefte van ieder mens zich in een concrete wereld te bevinden op een bepaald moment in de communicatie. “In de economische sfeer bijvoorbeeld is de samenwerking tussen mensen nog steeds de belangrijkste factor voor innovatie en datgene waardoor we kunnen blijven concurreren met landen die een veel goedkoper arbeidskrachtenreservoir hebben dan wij kunnen bieden,” merkt Eric Gryson op.

Wat er gebeurt in de boekenbranche is veelzeggend genoeg: na een digitale boom te hebben beleefd, zien we vandaag dat de nummer één van het e-boek zware tegenslagen incasseert. Hoewel het een aantrekkelijk idee was een hele bibliotheek in je zak te kunnen stoppen, moet je wel vaststellen dat de e-readergemeenschap verzadigd is en dat de meeste lezers de voorkeur geven aan papier, dat emotioneel sterker is dan het scherm van een smartphone.

“In werkelijkheid komt er altijd een moment waarop de consument maar ook de werknemer in een bedrijf, de behoefte aan iets ‘tastbaars’ voelt, iets concreets. Dat zeer particuliere moment heeft altijd te maken met een behoefte aan uitwisseling, en dus communicatie. Bijvoorbeeld, als je bij de controle komt, moet je je ticket kunnen laten zien om door te mogen lopen en je vliegtuig te nemen.” Kortom, afgedrukt of weergegeven op het scherm van een smartphone of niet, de informatie wordt niettemin op dat precieze moment toch opnieuw in materiële vorm gepresenteerd om de uitwisseling mogelijk te maken. De negatieve impact van dit scharnierpunt of deze brug tussen het digitale en het fysieke op wat van de klant gevraagd wordt, en dus op zijn tevredenheid, wordt vaak onderschat.

“Doordat het louter in technologische termen werd gesteld, heeft het discours bedrijven lang het zicht bemoeilijkt, en hebben ze daardoor niet gemerkt dat juist daar een van de krachtigste hefbomen voor vereenvoudiging ten dienste van hun klanten zat. In plaats daarvan hebben ze vaak geprobeerd hun klanten nieuwe technologieën op te dringen, die de consumenten echter te ingewikkeld, te beperkend of niet aan de omstandigheden aangepast vonden.”

DE WAARDE VAN HET DIGITALE. Digitaal is echter meer dan zinvol als het, in tegenstelling tot offsetdruk, de mogelijkheid biedt om bijvoorbeeld tegemoet te komen aan een lokale printvraag en daarmee verspilling tegen te gaan en de ecologische voetafdruk te verkleinen.

Door de digitalisering van informatie, ongeacht of het om archieven, post enz. gaat, kunnen werknemers van elke onderneming ‘uithuizig’ en dus flexibeler gaan werken: de informatie die ze nodig hebben is overal en op het moment dat ze die nodig hebben beschikbaar.

“Alles te allen prijze willen digitaliseren is zinloos,” aldus nog Eric Gryson. “Of men het nu leuk vindt of niet, papier is een realiteit en zal altijd onmisbaar blijven in het zakelijk verkeer. Het geheim is een intelligente mix van papier en digitaal, daarmee open je de deur voor creativiteit en innovatie.”

Eric Gryson illustreert zijn punt met fototoestellen. “In de tijd van de analoge fotografie waren we heel selectief in de foto’s die we namen. Vandaag maken we een heleboel digitale foto’s, waardoor we achteraf de tijd moeten nemen om ze te selecteren. Maar het eindresultaat blijft hetzelfde: de beste foto’s komen in een afgedrukt album terecht, als je de stijgende verkoopcijfers mag geloven van sites die afgedrukte fotoalbums aanbieden.”

 

DE WERKELIJKHEID IS GEWOON HET ‘ECHTE LEVEN’. We moeten ons perspectief en onze mentaliteit willen veranderen, adviseert Eric Gryson. “Digitaal en fysiek bijten elkaar niet, ze vullen elkaar aan. Met de recentste digitale-interfacetechnologie kun je bijvoorbeeld ongekende klant- en gebruikerservaring bieden.”

Neem de virtuele etalage, die voorkomt dat de klant in zijn smartphone duikt om meer te vernemen over het product dat hij in de etalage voor zich ziet en misschien doorloopt zonder naar binnen te gaan en het te kopen doordat hij wordt afgeleid door iets anders.

In het bedrijfsleven levert een digitaal bord waarop de presentatie of het plan waar je als team aan werkt direct genoteerd kan worden, net zoals met een papieren document, louter tijdwinst op. Niets is ook eenvoudiger dan gebruik te maken van de synergie tussen een gedrukte flyer en een online verkoopsite, via een applicatie die de cover van de flyer herkent en de websurfer kan doorverwijzen naar de site in kwestie zonder enig webadres te hebben om op voort te gaan.

“Als de experts het op één punt bij het rechte eind hebben, dan is het dat de digitale wereld onherroepelijk deel uitmaakt van ons dagelijkse leven en daarin een steeds grotere plaats zal innemen,” besluit Eric Gryson. “Maar ook al zijn we het er allemaal over eens dat de wereld van morgen digitaal zal zijn, ze zal daarom niet virtueel worden, dat is sciencefiction.” Want al is ze volkomen digitaal, informatie zal altijd moeten worden uitgewisseld, gedeeld, aangeraakt, doorgebladerd – de werkelijkheid zal nooit virtueel of augmented zijn, de werkelijkheid is doodgewoon het ‘echte leven’, dat van communicatie tussen mensen en dingen.

Ontvang toekomstige artikelen per e-mail, elke dinsdag

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Eric Gryson (Ricoh) : Veeleer ‘less paper’ dan ‘paperless’
Article Name
Eric Gryson (Ricoh) : Veeleer ‘less paper’ dan ‘paperless’
Description
Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium/Luxembourg, vindt het onrealistisch en demagogisch om van ‘paperless’ te spreken. ‘Less paper’ daarentegen is wat hem betreft realistisch en een bron van innovatie. Volgens hem zal de werkelijkheid nooit virtueel of augmented zijn. De werkelijkheid is doodgewoon het ‘echte leven
Author
Solutions Magazine