De software-industrie communiceert zeer veel over kosten, baten en ROI. Zozeer dat je zou kunnen gaan denken dat dit de enige criteria zijn waarop klanten hun softwarepartners beoordelen. Maar uit een nieuw onderzoek – gezamenlijk gevoerd door Flexera Software en IDC – blijkt dat bedrijven, integendeel, die kwestie zeer grondig benaderen en uitgaan van heel wat criteria. Het kan voor softwareproducenten dan ook van belang zijn om hier rekening mee te houden bij de ontwikkeling, lancering en ondersteuning van hun producten.

Voor de enquête die de basis van het onderzoek vormde, moesten bedrijven aangeven of ze het al dan niet eens waren met een aantal stellingen over ’s werelds grootste software-uitgevers (Adobe, CA, Citrix, EMC, HP, IBM, Microsoft, Oracle, SAP, Salesforce.com, Symantec en VMware), die bijna 50% van de softwaremarkt in handen hebben. Van alle geënquêteerde bedrijven reageerden er 147 op deze vragen over de evaluatie van deze producenten. In elke categorie van vragen kreeg de producent die het vaakst ‘Helemaal mee eens’ of ‘Mee eens’ scoorde een ‘Customer Choice Award’. Op dezelfde manier werd de producent achter wiens naam het vaakst ‘Helemaal niet mee eens’ of ‘Niet mee eens’ kwam te staan tot verliezer van die categorie uitgeroepen. Dit zijn de resultaten:

> Het is makkelijk werken met deze producentWinnaar: EMC

91% van de respondenten is het ermee eens of helemaal mee eens dat het makkelijk is om met EMC te werken. Oracle krijgt de laagste rating voor deze categorie, met 43% van de ondervraagden die het daar niet of helemaal niet mee eens is.

> De toepassingen van deze producent zijn makkelijk te beheren, bij te werken, te onderhouden en te updatenWinnaar: VMware

91% van de respondenten is het ermee eens of helemaal mee eens dat VMware-software makkelijk te beheren, bij te werken, te onderhouden en te updaten zijn. Oracle krijgt de laagste score, met 35% van de respondenten die verklaart het daar niet of helemaal niet mee eens te zijn.

> De licentieregels van deze softwareproducent zijn gemakkelijk te begrijpen, wat het makkelijker maakt conform de softwarelicenties te blijvenWinnaar: HP

89,8% van de respondenten is het eens of helemaal eens voor HP. Net daarachter antwoordt 89,6% hetzelfde voor Citrix. Oracle is de hekkensluiter in deze categorie, met 42,9% van de respondenten die verklaart het daar niet of helemaal niet mee eens te zijn.

> Het is makkelijk voor ons om ons gebruik en onze uitgaven in verband met de toepassingen van deze producent te begrijpen en te beherenWinnaar: VMware

93% van de respondenten is het eens of helemaal eens voor VMware. Oracle krijgt de laagste waardering, met 31% van de respondenten die het niet of helemaal niet eens is met de stelling.

> De licentieregels van deze softwareproducent voor mobiele, gevirtualiseerde en cloud-omgevingen vergemakkelijken onze migratie naar die omgevingenWinnaar: Citrix

88% van de respondenten is het ermee eens of helemaal mee eens dat de licentieregels van Citrix migratie naar mobiele, gevirtualiseerde en cloud-omgevingen vergemakkelijken. Oracle is laatste, met 45% van de ondervraagden die het daar niet of helemaal niet mee eens is.

> We hebben zelden conformiteitscontroles van softwarelicenties vanwege deze producentWinnaar: Citrix

94% van de respondenten is het ermee eens of helemaal mee eens dat Citrix hier de beste is. Oracle krijgt de minst goede beoordeling, met 35% van de respondenten die het daar niet of helemaal niet mee eens is. 

> We moeten zelden boetes voor niet-naleving bij deze producent betalenWinnaar: HP

93% van de bevraagde respondenten zijn het eens of helemaal eens over HP. Oracle is laatste, met 29% van de ondervraagden die het daar niet of helemaal niet mee eens zijn.

> De prijzen van de toepassingen van deze producent zijn redelijk en zorgen voor een goede ROIWinnaar: Citrix

87% van de respondenten is het eens of helemaal eens over Citrix. Oracle krijgt de laagste score, met 44% van de respondenten die het niet of helemaal niet eens zijn.

“Het aanbieden van hoogwaardige producten die een goede return on investment genereren is, en moet ook zijn, de eerste doelstelling voor elke softwareproducent. Uit dit onderzoek blijkt niettemin ook dat softwarebedrijven verder moeten kijken dan dat en de klantervaring over een ruim scala van criteria moeten optimaliseren,” onderstreept Richard Northing, Senior Vice President Products & Services bij Flexera Software. “Beheersgemak, het vermogen in overeenstemming met de licentievoorwaarden te blijven, updates en migraties zijn slechts enkele van de factoren die een reële impact hebben op het vermogen van bedrijven om hun applicaties te ondersteunen, en dus op de manier waarop ze hun softwareleveranciers beoordelen.”