komt sterkt terug. Nog altijd nummer 1, wil de ‘start-up’ doorbreken in het Premium-segment.

De HP Spectre 13, de laptop die de ‘dunste’ ter wereld wil zijn met zijn 10,4 mm voor 1,1 kg, maakt uiteraard indruk. Dat is ook zo voor de HP Elite x3, het toestel dat alle toestellen vervangt door de kracht en de productiviteit van een pc te combineren met de draagbaarheid van een tablet en de connectiviteit van een smartphone in één elegant en veilig toestel voor een homogene oplossing.

“We worden altijd als de beste gezien, maar niet als trendsetters. We zullen de beste blijven en indruk maken als trendsetters”, belooft Dirk Slachmuylder, Managing Director, HP Inc. Belgium & Luxemburg. “We hoeven niet terug te komen op de splitsing van HP. De gebeurtenis verliep onopgemerkt voor zowel onze 3.000 partners in de BeLux-regio als voor onze tienduizenden klanten! Het is nu tijd voor verandering. Met de geest van een ‘start-up’… en de ervaring van een bedrijf uit de Top 100!”

Een ‘start-up’ die niet van nul begint

In de BeLux-zone is de positie van HP uniek. In het domein van de Personal Systems is HP groter dan de nummers twee en drie samen. In het domein Printing is HP zelfs groter dan de nummers twee, drie en vier samen. En vandaag werkt de leider aan een strategie om nog beter te doen. Vooral in de B2B (Business-to-Business) dat bijna 70% van zijn inkomsten vertegenwoordigt. Hoe? Door te mikken op het Premium-segment.

“Terwijl 75% van onze R&D-investeringen gaat naar de permanente verbetering van onze producten, gebruiken we 15% om te anticiperen op de noden via nieuwe producten en 10% voor de toekomst.” Een product zoals HP Sprout illustreert die toekomst duidelijk – deze pc zonder klavier en muis gebruikt een 3D-scanner en een projector om te interageren met de gebruiker. En het werkt! HP zou binnenkort trouwens een ‘pro-versie’ lanceren. En viseert verticale markten zoals onderwijs. De constructeur wil zo de manier veranderen waarop leerlingen leren en waarop leraren lesgeven, maar ook de manier waarop de twee samenwerken en delen.

Prioriteit aan Premium

Innoveren, nieuwe concepten presenteren. Dat is voor HP de enige manier om de neergang van de pc tegen te gaan. We hebben een marktaandeel van 37%, we zullen er 40% hebben op korte termijn”, zegt Koen Van Beneden, General Manager Personal Systems. “En dat door onze positie te versterken in het Premium-segment, waar we een aandeel van 20% hebben. Het potentieel is dus enorm! Onder Premium moet je het marktsegment van producten van meer dan 1.000 USD verstaan. We laten de prijzenoorlog aan de andere, geen nivellering naar omlaag!”

HP kan zijn positie op de markt benadrukken, zijn financiële kracht, zijn erkenning op de markt. “We missen de emotie… we zullen ze creëren”, verzekert Dirk Slachmuylder. “Doen dromen. Een van onze concurrenten is al gearriveerd, zonder nochtans de beste producten te leveren!”

En de nieuwigheden volgen elkaar op. Koen Van Beneden:De ontvangst van de Elite x3, vooral, illustreert perfect de strategie. Met deze drie in één sensibiliseren we rechtstreeks de CEO’s. We werken momenteel op grootschalige projecten…”

Differentiëren ook op de markt van de printsystemen

Versnelling ook van het aantal nieuwigheden in het domein van de printsystemen. Als bewijs het aantal recent aangekondigde nieuwe PageWide-modellen. Niet minder dan vijftien.

Ook hier onderscheidt HP zich: niet door te focussen op functionaliteiten, maar wel op… veiligheid. De beveiliging van de printapparatuur wordt steeds belangrijker, verzekert Dirk Slachmuylder. “Bijna 56% van de grote bedrijven vergeet de printers en MFP’s in hun strategie van beveiliging van werkposten, becijferde het Ponemon Institute. Een goede zaak: van het tiental leveranciers van printsystemen vandaag op de markt, zijn we de enige uit de IT, de enige dus om de beveiliging perfect onder controle te hebben!”

HP zegt ook zijn positie aan de high-end van de markt te willen verstevigen, met name in de A3. En op markten als publishing, labelling en packaging. Het project van de gepersonaliseerde printetiketten voor de Coca Cola-flessen op basis van zijn Indigo-persen is een mooi voorbeeld. Er zijn er nog meer. En andere zullen volgen.

En dan is er nog de 3D. “We komen er aan, maar zonder ons te haasten”, nuanceert Dirk Slachmuylder. “Vooreerst gaat het erom de markt te vormen. De ruimtevaart, de auto-industrie, maar ook de gezondheidszorg… Er is zoveel te doen! De technologie is niet alles. Er moet vooral een enorm werk gebeuren rond de manier waarop we producten anders kunnen ontwerpen en rond de te genereren besparingen.”

Summary
HP richt zich op het Premium-segment
Article Name
HP richt zich op het Premium-segment
Description
In de BeLux-zone is de positie van HP uniek. In het domein van de Personal Systems is HP groter dan de nummers twee en drie samen. In het domein Printing is HP zelfs groter dan de nummers twee, drie en vier samen
Author
Solutions Magazine