Een eerste app voor Solo, we schrijven 2009. Het was een eerste poging, de ontwikkelaars waren er eigenlijk niet zeker van dat Apple de app officieel zou uitbrengen. iCapps kon ze dus ook niet in rekening brengen. Maar Solo Open Kitchen kwam er toch, Unilever is er nog steeds heel blij mee. Philip Verschueren, Managing Director, licht toe: “De overeenkomst met Solo was heel eenvoudig: zodra de app de drempel van 500 downloads zou overschrijden, kon iCapps een tweede versie ontwikkelen – en die dan ook factureren! Dat doel hadden we na een week bereikt. Bingo!”

Daarna kwam er voor iCapps de ene première na de andere: de eerste Belgische professionele app in de App Store, de Passbook service van Kinepolis (iOS 6 in 2012), de implementatie van iBeacons voor Tokheim, de eerste Belgische Apple Watch voor Bolero (KBC Securities)… Het is zo dat het bedrijf altijd heeft geïnvesteerd in nieuwe technologieën – Android, iBeacons, Responsive Web Apps en wearables (activity trackers en smartwatch).

Vandaag werkt iCapps, met zo’n dertig medewerkers, voor Belfius, BNP Paribas, KBC, Record Bank, maar ook voor Isabel, Kinepolis, Mobile Vikings en Sabam, om alleen die maar te noemen. In 2014 haalde het Antwerpse bedrijf een omzet van 3,3 miljoen euro, en ziet zichzelf aan de absolute top van de Belgische markt.

“Vijf jaar geleden stond deze markt nog in haar kinderschoenen; vandaag is ze volwassen, ook al zijn de grote meerderheid van de actoren onafhankelijke ontwikkelaars of opereren ze in zeer kleine structuren,” gaat Philip Verschueren voort. “Dat betekent ook dat, zodra je op de grote bedrijven mikt, de kandidaten op de vingers van één hand te tellen zijn. En van alle partijen heeft iCapps de meeste ervaring, de meeste referenties ook.”

Strategisch gesproken zorgt iCapps voor het hele project, en tekent het voor het complete traject, van de conceptuele fase (in samenspraak met het bedrijfsleven) tot de ontwikkeling, de implementatie en de managed services (monitoring, proactieve reacties op mogelijke problemen…).

Zijn gesprekspartners? De business, en dat rechtstreeks, vaak met de marketing erbij, terwijl de IT verder slechts de technische keuzes bekrachtigt en voor de koppelingen met de databases zorgt. “Het is dan ook belangrijk om de appontwikkelaars vanaf het begin bij het proces te betrekken, zodra het contact met bedrijven gelegd is,” beklemtoont Philip Verschueren. “Al te vaak wordt er een beroep gedaan op een appontwikkelaar wanneer de strategie al is bepaald. Te laat! Appontwikkelaars kennen de nieuwste technologieën; ze weten heel goed welke concurrentievoordelen ze bedrijven moeten bieden. Hun adviserende rol is essentieel!”

En hierna? Uitbreiden naar het buitenland. Te beginnen, waarschijnlijk, met Luxemburg. “Onze sterke aanwezigheid in de financiële sector zou meteen een pluspunt voor ons zijn in het Groothertogdom.” Wordt vervolgd.