De impact van Big Data op de B2B verkoop en de toekomst van social selling voor uw bedrijf

door | sep 25, 2017 | Business, Sponsor | 0 Reacties

Big data omvat de oneindige verzameling en verwerking van gigantische hoeveelheden informatie over zo wat alle aspecten van het bedrijfsleven.

De term “Big Data” wordt onderverdeeld in de 3 categorieën: volume (massa van gegevens dat elke seconde verder groeit), snelheid (alle informatie wordt in real-time geaccumuleerd) en diversiteit (alle informatie is afkomstig uit andere bronnen: sociale media, pers, blogs,…). Voor de B2B verkoop is “Big Data” een echte zegen, maar hoe slaat u zich een weg door heen?

Ter illustratie : dit gebeurt er per minuut op het internet… Facebook genereert 5,7 miljard netwerken, dankzij 1,8 miljard gebruiksprofielen; per minuut worden 3,5 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd via Google; wereldwijd worden 156 miljoen e-mails verstuurd en op YouTube worden 4 miljoen video’s bekeken.

Deze duizelingwekkende cijfers zijn een goudmijn aan informatie voor de B2C markt, maar kunnen ook benut worden voor B2B doeleinden. Bij “Big Data” staan twee concepten centraal: ten eerste “social listening” en ten tweede “social selling”. Bij social listening volgt u conversaties via het internet, sociale media, blogs, etc. die relevant zijn voor uw industrie. Op die manier kunnen uw sales teams nieuwe leads identificeren. Social selling is het buzz-woord van 2017 en legt de focus op de benadering van leads en prospecten via digitale tools. Aangezien het principe van “Cold calling” is voorbijgestreefd zijn B2B bedrijven steeds meer opzoek naar nieuwe manieren om potentiële klanten te benaderen. Hierdoor vormen “big data” en “social selling” de ultieme combinatie voor uw prospectie.

De drie elementen voor een succesvolle social selling

Update uw bedrijfsprofiel. Niets is vervelender dan een automatische like of ‘comment’ en dit kan zelfs nadelig zijn voor het imago van uw bedrijf. Blijf met andere woorden betrokken bij relevante conversaties. Het menselijke gevoel bij verkopen blijft enorm essentieel, want het doel van social selling blijft nog steeds duurzame relaties op te bouwen met klanten en prospecten. Update tot slot uw bedrijfsprofiel met content dat relevant is voor uw industrie.

Een routineus proces. Een actieve aanwezigheid op sociale media is een continue proces. In de dagelijkse bedrijfsdrukte dienen sociale verkoopacties grondig worden uitgevoerd aan de hand van nauwgezette methoden. Hiervoor stelt u best een social media content plan op, zodat u op voorhand al uw acties kunt inplannen.

Heb geduld. Geduld hebben is een mooie deugd, en het proces van social selling heeft meer tijd nodig dan traditionele processen. Denk hierbij met een visie op lange termijn. Analyseer tijdig uw vooruitgang en resultaten en werk bij indien dit nodig is.

De ROI van social selling (bron: SalesForLife)

62,9% van de verkopers geeft aan dat social selling essentieel is geworden om in het proces om nieuwe klanten en bedrijven te benaderen; en dit aantal blijft steeds toenemen. Daarom doen sales teams steeds meer beroep op sociale media kanalen om een betere verkoopstrategie te ontwikkelen. Social selling dient als de sleutel voor de verkoop in de B2B wereld. Hieronder beschrijven we kort 6 redenen waarom bedrijven social selling implementeren in hun bedrijfsstrategie. Ten eerste zijn hedendaagse kopers al 57% door hun aankoopproces alvorens ze contact hebben met sales professionals. Ten tweede spenderen 74% van B2B kopers de helft van hun tijd aan online onderzoek alvorens ze effectief iets kopen. Ten derde zal 85% van de bedrijfsinteractie tegen 2020 verlopen zonder menselijk contact. Ten vierde doen vooral bedrijfsleiders aan social selling. Ten vijfde haalt social selling 66% meer quota ten opzichte van traditionele prospectietechnieken. En tot slot hebben bedrijven die intensief actief op sociale media gemiddeld 84% meer budget ten aanzien van bedrijven die niet sociaal actief zijn.

ByPath is een nieuwe intelligente sales oplossing. Krachtige algoritmen analyseren dagelijks miljoenen databronnen van het internet, sociale media, blogs en persberichten. Gestructureerde leads, identificatie van beslissers en bovenal niets aan het toeval overlaten.

Dankzij ByPath ben je de concurrent een stap voor en loop je geen enkele deal meer mis! Ontdek alles over ByPath op: https://be.kompass.com/g/ByPath of https://nl.kompass.com/g/bypath-social-selling

In oktober Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen : Hybrid Cloud , Pc - Tablet - Smartphone, ERP... and Cloud - Mobility - Social Media.

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC

 
 

kompass
Summary
De impact van Big Data op de B2B verkoop en de toekomst van social selling voor uw bedrijf
Article Name
De impact van Big Data op de B2B verkoop en de toekomst van social selling voor uw bedrijf
Description
Big data omvat de oneindige verzameling en verwerking van gigantische hoeveelheden informatie over zo wat alle aspecten van het bedrijfsleven.
Author
Solutions Magazine