Kerstaankopen … Een derde van de bestellingen gebeurt via mobiele toestellen

door | nov 13, 2017 | Business | 0 Reacties

Een derde van de kerstaankopen van eind 2016 in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, werd besteld via mobiele toestellen.

Kerst via smartphone! De mobiele bestellingen bedragen precies 16% in Duitsland, 26% in Frankrijk en 44% in het Verenigd Koninkrijk, tegenover 32% in de Verenigde Staten, volgens de studie CJ Affiliate. Tijdens deze hoogdagen verkiezen veel Europeanen dus nog om hun aankopen te doen via de computer. Toch zijn de gewoontes aan het veranderen.

“Vorig jaar heb ik meer dan de helft van mijn kerstcadeaus besteld in de trein, en de Fransen gaan dezelfde weg op,” zegt Jules Bazley, Regional Vice President Europe, CJ Affiliate. “Mobiele aankopen zullen blijven stijgen, dat is zeker, vooral tijdens de piekperiodes op het einde van het jaar. Tijdens deze erg beladen en zelfs stresserende periodes willen we zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen shoppen. Onze studie wijst uit dat bestellingen via smartphone stijgen, terwijl die via tablets dalen. Dat is te verklaren door het feit dat de schermpjes van smartphones groter zijn geworden en de resolutie is verbeterd, en ook omdat mensen vaker mobiele data hebben op hun gsm dan op hun tablet, wat het online shoppen vergemakkelijkt.”

Nog altijd volgens de studie, die de online aankopen onderzoekt tijdens de eindejaarsperiode van 2016, gaan de aankopen via tablet achteruit, zowel in de Verenigde Staten als in Europa, met een daling van 26% in de Verenigde Staten en in Duitsland, van 19% in het Verenigd Koninkrijk, en van 40% in Frankrijk.

Jules Bazley: “Merken kennen aanzienlijke middelen toe en plannen de eindejaarspieken met veel ijver, maar met de overstap naar mobiel shoppen moeten ze hun marketingprioriteiten opnieuw gaan evalueren. Om deze consumenten te bereiken heb je knowhow nodig, en e-mail blijft het beste middel om je tot hen te richten op mobiele toestellen. We hebben via dit rapport ook kunnen vaststellen dat search advertising een daling kent.”

De studie wijst uit dat e-mailers, waarmee je consumenten rechtstreeks kan bereiken op hun smartphones, efficiënter waren om het verkoopsaandeel op mobiele toestellen te verhogen (+53%). Op dezelfde manier hebben uitgevers van content, mobiele uitgevers en sociale media bestellingen gegenereerd die voor 50% via mobiel en voor 50% via computer zijn gedaan. Sites om prijzen te vergelijken en search uitgevers tenslotte zagen de mobiele aankopen dalen (respectievelijk -14% en -2%) omdat consumenten liever de computer gebruiken om producten en diensten met elkaar te vergelijken.