Het sneeuwt: laten we het toch maar telewerken

door | jan 23, 2019 | Advies | 0 Reacties

Het sneeuwt: geduldig wachten in de file of het toch overwegen om thuis te werken? Het perspectief van Paul Clark – VP & EMEA Managing Director, Plantronics

Een paar vlokjes sneeuw en meteen chaos op de baan! Zou het niet beter zijn om toch eens na te denken over telewerken? Hoeveel kilometer file was er dit jaar te zien? Op 11 december 2017 veroorzaakte de sneeuw zo’n 1300 kilometer file op de Belgische wegen. Een record dat vooral te danken was aan sneeuw, maar dat zeker niet wegneemt dat het probleem van de files helemaal terug is na hun daling tijdens de crisis. Touring wijst er bovendien op dat het aantal uren dat men in files van meer dan 300 kilometer heeft gestaan, zijn gestegen van 24,2 uur naar zo’n 46,6 uur. Zelfs tijdens daluren is er steeds meer verkeer te zien.

Volwaardige werkomgeving

“Bij iedere melding van regenachtig weer of harde wind weet de regelmatige autoforens direct hoe laat het is: het zal veel extra reistijd kosten om op het werk te komen. Dat terwijl veel medewerkers hun taken ook prima thuis kunnen uitvoeren”, zegt Paul Clark, VP & EMEA Managing Director, Plantronics.Dat geldt niet alleen voor individuele taken, maar ook voor vergaderen, overleggen of brainstormen. Voorwaarde is dat werkgevers en hun werknemers goed nadenken over hoe ze van de thuiswerkplek een volwaardige werkomgeving willen maken”.

Basiselementen van thuiswerkplek

Een laptop en mobiele telefoon zijn weliswaar een begin, maar ook niet meer dan dat. Wat zijn de elementen van een goede thuiswerkplek? Wat ons betreft zijn dat de volgende:

  • Een ruimte met goed licht, een goed bureau en een ergonomische bureaustoel
  • Een professionele headset die zorgt voor kwalitatief hoogwaardige audio en die geconcentreerd luisteren en werken mogelijk maakt doorat hij goed afsluit. Wie thuis of in een drukke kantooromgeving werkt, wil namelijk niet gestoord worden door spelende kinderen of luidruchtige collega´s.
  • Een slim telefoniesysteem waardoor medewerkers altijd op één nummer bereikbaar zijn, via hun smartphone of een vaste telefoon.
  • Moderne samenwerkingsplatforms als Microsoft Skype of Teams, Zoom of Bluejeans die overal en altijd te benaderen zijn via een brede variëteit van devices

Praktisch…

“Begin met een selectie van de juiste elementen voor je organisatie. Richt vervolgens de thuiswerkplek in en test alle onderdelen grondig, raadt Paul Clark aan. Voer zo nodig aanpassingen door als uit de test blijkt dat sommige elementen niet het gewenste resultaat opleveren”.

“Het belangrijkste criterium bij het inrichten en testen van een thuiswerkplek is gebruiksgemak. Vermijd dus complexiteit en zorg ervoor dat alles intuïtief werkt en op elkaar is afgestemd, voegt Paul Clark toe. Dan kan de medewerker precies dezelfde productiviteit als op kantoor leveren en vanaf de eerste keer code rood ervoor kiezen de spits te mijden. Dat gaat zelfs zover dat je – net als op kantoor – in huddle-rooms kort bij elkaar kunt zitten om te overleggen of te brainstormen. Daarnaast is het ook mogelijk om te zorgen voor deze voorzieningen in satellietkantoren, dichterbij bij de plek waar medewerkers wonen. Zij moeten zich dan weliswaar nog verplaatsen, maar dat zijn dan geen lange afstanden. Op deze manier is er nog steeds interactie met collega´s, wat de productiviteit bevordert, maar staan medewerkers niet onnodig in de file”.  

Met dit type voorzieningen is een organisatie beter voorbereid op code rood en is het risico op productiviteitsderving door sneeuw een stuk kleiner. Er zijn al tal van bedrijven die unified communications hebben geïnvesteerd. Zij ervaren, vooral in situaties als code rood op de weg, de voordelen ervan.

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC