Mechelen : mobiele eID voor het gebruik van zijn diensten

door | dec 17, 2016 | Business | 0 Reacties

Mechelen is de eerste Belgische stad die zijn inwoners toelaat om via een mobiel toestel officiële documenten aan te vragen en een afspraak te regelen. Centraal in dit systeem staat het authenticatieplatform MYDIGIPASS.

De inwoners kunnen zich nu altijd en overal verbinden met het Mechelse elektronische loket. Mechelen is de eerste stad die digitale services biedt via MYDIGIPASS. Concreet betekent dat dat Mechelaars zich kunnen aanmelden op het elektronische loket met hun mobiele toestel via MYDIGIPASS en hun online geverifieerde identiteit. Ze kunnen vervolgens waar ze zich bevinden officiële documenten aanvragen zoals een bewijs van goed gedrag en zeden of een stedenbouwkundige vergunning. Ze kunnen ook een afspraak maken bij het loket van ‘Het Huis van de Mechelaar’.

Daarnaast worden de meest gebruikte persoonlijke gegevens automatische aangevuld, zodat de burger niet meer elke keer dezelfde velden moet invullen. Deze oplossing onderscheidt zich door zijn flexibiliteit: niet alleen moeten de Mechelaars zich niet langer verplaatsen maar bovendien hoeven ze hun gebruikersnaam en wachtwoord niet te onthouden om zich aan te melden.

Het e-loket van de stad Mechelen is de nieuwste grote applicatie die beschikbaar wordt via het platform MYDIGIPASS. Daarvoor konden de gebruikers van MYDIGIPASS zich al eenvoudig registreren op Tax-on-Web, Monizze, Unibet, de Bib, enz. Andere Belgische steden zullen binnenkort dit voorbeeld volgen.

De keuze voor MYDIGIPASS is niet toevallig: het bedrijf erachter, VASCO Data Security, is het enige bedrijf dat gecertificeerd is door de Belgische overheid om betrouwbare mobiele identiteiten te bieden. MYDIGIPASS combineert in één enkel onlineplatform geverifieerde en dus betrouwbare identiteiten met een sterke authenticatie. Een betrouwbare online identiteit wordt gecreëerd zodra een persoon zich inschrijft op het platform op basis van een persoonlijke elektronische identiteitskaart en een kaartlezer. De burger kan zich vervolgens op éénder welke moment aanmelden op het MYDIGIPASS-platform met zijn mobiele toestel.

“Met ons elektronisch loket en vanaf nu ook de eenvoudige en betrouwbare mobiele toegang tot gemeentelijke diensten op éénder welk moment en vanop eender welk toestel met een internetverbinding, komen we nog dichter bij onze inwoners”, meent Stefaan Deleus, schepen van ICT en Administratieve Vereenvoudiging. “Daarmee staan we alweer een stap verder naar een virtueel stadhuis.”

Ontvang toekomstige artikelen per e-mail, elke dinsdag

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC