Steeds meer expert, steeds minder accountant !

door | apr 9, 2018 | Business | 0 Reacties

IFAC, de Europese branchevereniging van accountants, waarschuwde zijn leden tijdens de EXACT International Accountancy Summit voor de veranderingen van de markt.

‘Bedrijven vragen tegenwoordig andere dingen van accountants. Waar enkele jaren geleden eenvoudigweg werd verwacht dat ze zich om de boekhouding van het bedrijf bekommerden, om het opstellen van balansen of om andere boekhoudkundige dingen, wordt nu meer verwacht. Het gaat hier niet alleen om het digitale, de uitdaging voor ons ligt nu vooral in adviserend werk! verklaarde Philippe Arraou, voorzitter van de IFAC (International Federation of Accountants).

Dat was tijdens de EXACT International Accountancy Summit, die onlangs in Barcelona werd gehouden en was georganiseerd door zijn nieuwe CEO, Phill Robinson. Er waren zestig gasten uit vier landen (België, Spanje, Frankrijk en Nederland).

Meerwaarde voor de klant

Bedrijven willen een speciale relatie hebben met hun accountant, zegt Philippe Arraou. Waarom? Enerzijds omdat de problematiek rondom een bedrijf veelvormig is (management, kennis van regelgeving, optimaliseringsprocessen…) en het hele ecosysteem snel evolueert; de expert moet hier antwoorden op kunnen geven. Anderzijds verwachten de klanten een andere dimensie: ze willen ondersteuning bij de digitalisering van hun bedrijf.

Phill Robinson ziet de accountant als een businesscoach. Net als de Formule 1-coureur Max Verstappen, die door EXACT wordt gesponsord, ontvangt de bedrijfsleider van de accountant, van de technisch ingenieur en van zijn team alle informatie, tools en adviezen in realtime om uit te kunnen blinken in het besturen van zijn bedrijf. ‘De accountant, voorheen gezien als een verplichte functie zonder toegevoegde waarde, wordt vandaag gezien als een echte partner, een hoeksteen waarvan de eerste rol moet zijn het bedrijf te adviseren.’ De bedrijfsleiders verwachten inderdaad dat de accountant op allerlei dingen antwoord kan geven, wat organisatie (management, strategie, informatiesysteem …) en wat advies betreft, dat laatste op steeds diversere gebieden (fiscaal, juridisch, onroerend goed, financieel, sociaal…). Het doel: de klanten meerwaarde bieden!

‘Pas je nu aan, anders word je misschien sneller dan je denkt verrast!’ voegt Philippe Arraou eraan toe. Volgens hem veranderen verschillende factoren het werk van de accountant. Binnenkort zal een belastingaangifte niet langer nodig zijn omdat de transacties dankzij de technologie direct aan de belastingdienst kunnen worden doorgegeven. In Spanje moeten grote bedrijven al digitaal factureren. ‘Een kopie wordt direct naar de belastingdienst gestuurd, zodat een afzonderlijke btw-aangifte overbodig wordt,’ legt hij uit. ‘Deze trend zal zeer snel in de rest van Europa te merken zijn; accountants moeten op deze evolutie anticiperen!’

Een vierstappenplan

Nieuwkomers -zoals banken en fintechbedrijven- vormen een directe bedreiging voor de traditionele accountant. Zij kunnen beter werk afleveren en zijn goedkoper, dankzij de technologie.

‘Voor een medische diagnose, bijvoorbeeld, vertrouwen we nu meer op computeranalyse dan op de algemene kennis van de arts. Hoewel veel Europese landen de markt voor boekhouddiensten nog steeds strikt reguleren, is de markt in Nederland al open. Daar kan iedereen administratieve diensten aanbieden. Accountants hebben er daarom alle belang bij heel in het bijzonder te letten op hun toegevoegde waarde.’

Maar naast deze waarschuwingen komt Philippe Arraou ook met een oplossing, in de vorm van een vierstappenplan. Eén: accountancykantoren moeten kijken welke taken kunnen worden geautomatiseerd en hun activiteiten concentreren op taken waarbij dat niet kan. Twee: ze moeten vervolgens de impact van digitalisering op elke stakeholder analyseren. En liever niet lichtvaardig doen over die stap, want iedereen moet klaar zijn om bij te dragen aan de digitale transformatie, anders is het proces gedoemd te mislukken. Simon Verduin, van het bureau Omnyacc Van Teylingen, ziet de dingen ook zo: ‘Toen we ons tot Exact Online wendden, bleven sommige werknemers erg gehecht aan de oude manier van handmatig werken. We hebben toen iedereen echt een nieuwe manier van werken opgelegd. Je moet uiteraard voorzien in opleiding en klanten enthousiast weten te maken, anders komt er geen verandering. Vandaag werkt 95% van onze klanten met Exact Online en leveren ze al hun administratieve documenten in digitale vorm af…’

Trek dataspecialisten aan

Derde stap: de nieuwe strategie van het kantoor aanpassen en formaliseren. In dit verband moeten kantoren de rol beoordelen die partners hebben, nieuwe doelen stellen en hun teams daar actief bij betrekken. Ze moeten ook absoluut een nieuw soort mensen aantrekken, zoals dataspecialisten. ‘We hebben een student in de business intelligence aangenomen die ons helpt data te organiseren en te interpreteren, om de kwaliteit van onze expertise te verbeteren,’ legt Harm Kersten van Konings en Meeuwissen uit. ‘Dat is niet het soort dingen dat je van een accountant mag verwachten; een expert van dat slag is echt heel waardevol.’

Vierde stap, ten slotte: precies uitmaken wat je toegevoegde waarde is en diensten ontwikkelen die je klanten echt nodig hebben. ‘Ondernemers veranderen van boekhouder als ze niet het gevoel hebben dat die voldoende actief is en hen overlaadt met hoogwaardig advies,’ zegt Philippe Arraou. Met andere woorden, zorg ervoor dat je heel precies weet wat je klant nodig heeft!’

‘In België staan accountancykantoren voor de uitdaging om nieuw talent in huis te halen,’ zegt Raf Dom van SBB België. ‘Accountancyopleidingen bereiden studenten onvoldoende voor op de digitale transformatie en op de impact ervan op het vak.’

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Steeds meer expert, steeds minder accountant !
Article Name
Steeds meer expert, steeds minder accountant !
Description
IFAC, de Europese branchevereniging van accountants, waarschuwde zijn leden tijdens de EXACT International Accountancy Summit voor de veranderingen van de markt.
Author
Solutions Magazine