Micropole focust zich op Analytics

mrt 16, 2021 | Data Intelligence | 0 Reacties

De missie van Micropole luidt: visie, advies en implementatie. Hierbij spelen professioneel beschikbare Cloud platformen zoals AWS, SAP en sinds kort ook Microsoft een essentiële rol.

Paul Kaisin (General Manager bij Micropole België – Luxemburg): “We ondersteunen organisaties om het volledige potentieel van hun data te benutten. Dat doen we door bedrijven de middelen te helpen vinden om digitaal te transformeren zodat ze bijvoorbeeld beter zijn voorbereid om in te spelen op toekomstige markten. Concreet betekent het dat Micropole dataplatformen ontwikkelt die inspelen op de zakelijke uitdagingen van morgen. Om dit te bereiken moet een klant zijn data-architectuur heroverwegen. Hoe verzamelt, analyseert, en deelt de organisatie data? De inzichten die hieruit voorkomen maken het mogelijk om nieuw robuust, gemeenschappelijk, en gedistribueerd dataplatform te ontwikkelen. Het verandert de organisatie van de klant in een dynamische entiteit die verbonden is met haar omgeving en evolueert door zich ‘real-time’ aan te passen.”

“We adviseren wat we implementeren en we implementeren wat we adviseren”, benadrukt Paul. Of het nu ‘on-premise’ SAP-, AWS-, of Microsoft-omgevingen zijn, is Micropole met zijn IT-kennis en -ervaring reeds een hoofdrolspeler in het IT-veld.” Vandaag stellen we ons nieuw expertisecentrum voor dat draait rond de analytische oplossingen van Microsoft: Microsoft Analytical Center of Excellence.

Focus op de klant

De aanpak van Micropole wordt steeds scherper en impactvoller binnen bedrijven. Paul: “We helpen klanten om zich te wapenen met een innovatief dataplatform, en het inzetten van hun eigen expertise in de industrie/sector waarin ze actief zijn. Micropole zet het benutten van data, innovatie, businesswaarde, en bedrijfsgroei centraal. We streven ernaar om wendbare en prestatiegerichte dataplatformen te ontwikkelen voor onze klanten. Op die manier zorgen we ervoor, in samenwerking met de klant, zodat ze toekomstige business uitdagingen het hoofd kan bieden.”

Paul Kaisin : “De toekomst van onze Belgische bedrijven, maar ook van onze publieke organisaties, hangt af van data !”

Nog voor we beginnen met het uitwerken van een eerste technische oplossing, helpt Micropole haar cliënteel met het ontwikkelen van een ​​duidelijke strategische visie. Dat vereist, in eerste instantie, een nauwkeurig begrip van het data-potentieel in de ‘value chain’.

Digitale transformatie: van data-legacy naar future-proof

Wim Haedens, Partner bij Micropole, heeft de leiding over het Microsoft Analytical Center of Excellence. Hij is zowel humanist als technoloog, en heeft meer dan twintig jaar ervaring in organisaties als EY en McKinsey & Company. Hij benadrukt hoe cruciaal het is om de digitale transformatie van een bedrijf opnieuw, juist te evalueren. “Bij een succesvolle transformatie – a priori digitaal – zijn mensen betrokken, dus we raken heel snel de bedrijfscultuur aan. Om de volledige ‘value chain’ te doordringen moet de strategie van bedrijven verdergaan dan het ontwikkelen van traditionele ‘solutions’. Data is de input om alle bouwstenen van de ‘value chain’ te moderniseren, optimaliseren en verbeteren. Het vermogen om ‘near real-time’ gegevens te aggregeren en te verzamelen stelt bedrijven in staat om op een accurate, chirurgische manier te reageren, gebaseerd op informatie en feiten, in tijden van onzekerheid,” stelt Wim.

Het oplossen van problemen aan de hand van data

Micropole helpt klanten om ‘data-driven’ organisaties te worden door het ontwikkelen van een innovatief dataplatform. Daarnaast biedt het bedrijf ook ondersteuning bij het opzetten van een interne organisatie die deze nieuwe technologieën integreert. Dit in combinatie met de juiste vaardigheden en interne processen creëert een proces en ‘data driven’ organisatie met slagkracht.

Wim Haedens : “De data moeten het mogelijk maken om alle bouwstenen van de waardeketen van het bedrijf te moderniseren, optimaliseren en verbeteren.”

Wim: “Een motor waarmee alle dataproblemen kunnen worden aangepakt. De scope is, zoals we ons kunnen voorstellen, breed: ‘data-governance’ inclusief datakwaliteit; koppeling en integratie van bedrijfsprocessen; rapportering en dashboards; communicatie en regelgeving; implementatie van AI- en ML-modellen; datastreaming; big data-omgeving; en veilige sandbox-omgeving die experts een professioneel raamwerk biedt in plaats van ‘Shadow IT’.”

Drie fasen

Op basis van bedrijfswaarde wordt de strategie gedefinieerd in drie fasen: Discovery, Development & Delivery.

  1. Discovery. Tijdens de ontdekkingsfase definieert, ontwerpt, en prioriteert Micropole de business use cases volgens de bedrijfsstrategie van de klant, bijvoorbeeld: bedrijfsoptimalisatie, nieuwe bedrijfsmodellen, en het creëren van nieuwe diensten. “We nemen het huidige landschap onder de loep, en ontwerpen op basis van de businesscases een ‘reference-architectuur’. Tot slot bepalen we samen met de klant de juiste toekomst-strategie om een doelgericht bedrijfsmodel te creëren”, zegt Wim.
  2. Development. In de opleveringsfase toont Micropole het potentieel aan door middel van een pilot waarna we de gedefinieerde business cases via een ‘agile’ ontwikkeling omzetten naar een ‘Minimum Viable Product’ (MVP). Concreet betekent dit een kort en incrementeel ‘development proces’ van 2 tot 4 maanden waar we een ‘continuous value flow’ ontwikkelen die onmiddellijk een positieve bedrijfsimpact creëert.
  3. Delivery. De verschillende MVP’s vormen samen een ‘future-proof’, modern dataplatform de tand des tijds doorstaat. “Dit wordt de basis voor de ‘​​data-driven’ organisatie”, zegt Wim. Concreet betekent dit dat we continue verbeteringen aanbrengen, zoals het democratiseren van data – het toegankelijk maken van data voor iedereen in de organisatie, en het creëren van nieuwe businesscases met behulp van nieuwe opportuniteiten/technologieën zoals AI en ML.”

Vier entiteiten

Paul Kaisin komt hiermee terug het principe van de entiteiten, namelijk de andere expertises van Micropole België – Luxemburg. “Alle entiteiten hebben een impact op de implementatie van deze motor, ongeacht de filosofie. Vandaag heeft Micropole vier entiteiten, morgen meer. We breiden het aantal entiteiten uit om de datastrategie van onze klanten beter aan te pakken door middel van expertise met een focus op de toegevoegde ‘business value’ voor onze klanten. Elke entiteit voegt extra waarde toe door zijn filosofie, maturiteit, aanwezigheid op de markt met de juiste oplossingen, flexibiliteit, en het aanbod van technologische partners. Micropole focust zich op alle data-experts in de Belgische en aangrenzende markten, om hen samen te brengen/te integreren en om natuurlijk de juiste oplossingen aan onze klanten aan te bieden. We hebben de capaciteit in België om een ​​unieke omgeving te creëren en een expertise op Europees niveau uit te bouwen. De toekomst van onze Belgische bedrijven, maar ook van onze publieke organisaties, hangt af van hun inzicht in data! ”