Op wereldniveau brengen de Millennials (16-30 jaar), die over een smartphone beschikken, gemiddeld 3,2 uur per dag door op hun smartphone – het equivalent van bijna een hele dag per week (iets meer dan 23 uur). Op jaarbasis komt dit neer op 1168 uur, of 49 dagen!

Dat is een van de vele vaststellingen van de laatste uitgave van de studie Connected Life, uitgevoerd door de groep TNS bij 60.500 internetgebruikers wereldwijd. 63% onder hen logt dagelijks in op sociale netwerken en 59% bekijkt online video’s. Ze blijven natuurlijk nog media consumeren via de traditionele kanalen (radio, tv) maar de frequentie ligt heel wat lager dan bij de vorige generaties. Daar staat tegenover dat ze nog altijd verlekkerd zijn op ‘klassieke’ content die ze evenwel … online consumeren. Zo besteden ze bijna 2 uur per dag aan het kijken naar VOD of tv-programma’s via internet. Merk ook op dat deze leeftijdscategorie meer geneigd is om mobiel te betalen: 8% van de Millenials doet één keer per dag een beroep op online betalingen.

De oudere internetgebruikers komen nog niet aan dit getal: de 46-65-jarigen brengen gemiddeld 1,5 uur per dag door op hun smartphone. Deze ouderen gebruiken de online platformen ook regelmatiger, of het nu is via smartphone, computer of tablet, zeker Facebook: 24 % onder hen gebruikt het dagelijks.

Maar hun gewoonten op het vlak van het consumeren van traditionele media blijven sterk verankerd: ze zijn 3,1 uur per dag bezig met tv-kijken, radio luisteren of de pers lezen, bijna 1,5 uur meer dan de Millennials.

Deze erg verschillende aannameritmes zijn bijzonder opvallend in West-Europa en de Verenigde Staten, waar merken zich afvragen hoe ze hun digitale strategie en hun marketingstrategie moeten aanpassen aan deze verschillende doelgroepen.

 

“Omdat ze te maken krijgen met alsmaar meer gefragmenteerde manieren van mediaconsumptie, staan merken voornamelijk voor twee uitdagingen. Hoewel het duidelijk is dat ze zich online moeten richten tot de Millennials, moeten ze vermijden dat ze in de val trappen door hun oudere consumenten, die grotere inkomens hebben en welomlijnde aankoopgewoonten, uitsluitend via traditionele media te benaderen. Zij brengen ook veel meer tijd online door, al is het dan niet op dezelfde plaatsen of dezelfde platformen. Merken moeten zich er hierna van vergewissen dat ze zich concentreren op content die gedeeld kan worden en die beantwoordt aan de behoeften van hun verschillende doelgroepen via de kanalen die zich zowel lenen voor deze doelgroepen als voor het gebruik dat zij ervan maken. Het is waar, dit vraagt om een meer gesofisticeerde aanpak, niet noodzakelijk duurder maar op voorhand beter uitgewerkt. Het is vandaag vooral de enige garantie op efficiëntie – Guénaëlle Gault, Chief Digital Officer, TNS South Europe.