Newpharma, de uitdagingen komen eraan

door | dec 19, 2018 | Business, Events | 0 Reacties

Newpharma doet het goed, met meer dan 133.000% groei in tien jaar tijd! Resultaten die de uitdagingen die voor ons liggen echter niet mogen verhullen. Wanneer volgen medicijnen op voorschrift?

1,6 miljoen patiënten en meer dan 35.000 referenties: Newpharma verwacht te flirten met een omzetstijging van 40% in 2018 – een jaarlijkse groei die veel hoger ligt dan die van de e-commerce sector, waardoor de 60.000 euro van 2008 tien jaar later wordt omgezet in meer dan 80 miljoen euro. “Vooral….. vooral niet op onze lauweren rusten”, benadrukt Jérôme Gobbesso, CEO en co-founder van Newpharma. Na vijf opeenvolgende stappen om de voortdurende uitbreiding sinds de oprichting te bewerkstelligen, overweegt het Belgische platform nu ernstig de bouw van een nieuw gebouw van 20.000m². Het wil ook een ambitieus wervingsplan lanceren op het vlak van logistiek personeel, patiëntendiensten en apotheek. Tegen 2020 zullen er elk jaar tussen de 50 en 100 mensen worden aangeworven.

68% vrouwen …

Newpharma, opgericht in 2008, is de eerste Belgische online apotheek met de online uitstraling van een echte fysieke apotheek. Het is een online apotheek met een Europese dimensie. Newpharma zorgt voor levering in 12 landen vanaf de website www.newpharma.be, en heeft ook vier lokale websites voor Frankrijk, Nederland, Duitsland en Oostenrijk. Haar sterk punt is haar logistiek met de mogelijkheid om binnen 24 uur te leveren aan de Belgische klanten voor het merendeel van de bestellingen die voor de middag worden geplaatst. In 2015 heeft Newpharma de sites van Paraseller en Parafemina overgenomen, waardoor haar positie op de Franse markt werd versterkt en de in 2014 ingezette aanpak werd voortgezet met de overname van de site van MonGuideSanté. Eind 2017 verwelkomde Newpharma Korys en de Groep Colruyt in haar aandeelhoudersstructuur.

Het clienteel? 68% vrouwen, de meerderheid (69%) tussen 26 en 55 jaar. Dit wordt verklaard door het feit dat deze “cybermama’s” vaak de zorg dragen over de familieapotheek en dat er veel cosmetica beschikbaar is in het aangeboden assortiment. Deze conclusie wordt bevestigd door de top 3 van populairste productcategorieën: terwijl medicijnen zonder voorschrift op de laagste trap van het erepodium staan (12%), zijn cosmetica (19%) en zwangerschaps-/baby/kinderartikelen (13%) de populairste producten …

Wanneer zijn er medicijnen op voorschrift verkrijgbaar?

“2018 was een belangrijk jaar waarin ons platform niet alleen de Award voor de beste e-commerce site kreeg, maar ook die van scale-up van het jaar”, vult Jérôme Gobbesso aan. Bovendien hebben we Zwitserland toegevoegd aan de twaalf landen waar ons platform al actief is …”. Een race voor uitbreiding? Niet echt. Newpharma streeft niet naar een verdubbeling van haar geografische aanwezigheid, maar eerder naar een consolidatie van haar positie in sterke landen. Algemeen genomen zijn wij de 6de grootste Europese speler. Onze belangrijkste concurrenten, Nederland en Duitsland, kunnen wel geneesmiddelen op voorschrift verkopen, maar wij niet. Dit is een aanzienlijk verschil in omzet … Zal de situatie veranderen? Ik geloof niet dat onze overheid het dossier voor 2020 zal heropenen. Aan de andere kant moeten we voorbereid zijn. Ons bedrijf zou dan een andere dimensie krijgen”.

De voorwaarden dringen zich op. Als we Jérôme horen, volgt de politiek niet, overweldigd door de snelheid van het internet. We moeten echter wel wetgeving opstellen. En snel. “Onze Nederlandse buren zijn nu degenen die alles bepalen. We vechten in de marge. Concurrenten verkopen met verlies …”. Lage marges betekenen de noodzaak om de organisatie, met name de logistiek, maar ook het inkoop- en verkoopbeleid te herzien. “Een bedrijf van 80 miljoen euro beheert zichzelf niet als een e-commerce start-up; het is noodzakelijk om processen op te zetten en ons te structureren. En tegelijkertijd onze wendbaarheid, de wendbaarheid die het hart van ons DNA vormt, behouden”.

Het is ook een kwestie van ontwikkeling van de nationale markt. In België vertegenwoordigt de online apotheek iets meer dan 3% van de sector. Dat is niet veel. Zeer weinig, zeker in vergelijking met de 15% die Duitse spelers noteerden. “Het maakt niet uit of de kloof wordt verklaard door de opening van de markten, de Duitsers zijn in 2000 begonnen, dus we hebben nog werk, veel werk … We kijken nu al uit naar de komende tien jaar en de middelen die we kunnen inzetten om onze patiënten nog beter van dienst te zijn. We kijken bijvoorbeeld naar de problematiek van ‘online dokters’, de digitalisering van voorschriften – of het nu gaat om vrij verkrijgbare geneesmiddelen of geneesmiddelen op voorschrift -, gedeelde patiëntendossiers of M-Health om er klaar voor te zijn wanneer de tijd daar is!