transformeert zijn klanten… en transformeert zichzelf. “Wij verkopen nu service”, beklemtoont Jan Ronsse, Managing Director van Oracle België en Luxemburg.

De uitdagingen van elke moderne organisatie zijn gekend: optimalisatie van het beheer en van de kosten, hogere omzet, meer innovatie en vooral transformatie en implementatie van nieuwe organisatiemodellen. “Een klant als de Landsbond der christelijke mutualiteiten heeft een ‘stagile’ benadering ontwikkeld dat staat voor ‘stabiel’ en ‘agile’ door een applicatie voor gezondheidszorgen in de cloud te bieden”, zegt Jan Ronsse, Managing Director van Oracle België en Luxemburg.

De cloud, in het bijzonder, staat centraal in elke organisatiestrategie. “We helpen onze klanten om progressief te migreren van ‘on premise’ naar de cloud door hen dezelfde technologieën aan te bieden. Zo zitten onze hr- en customer experience-applicaties nu volledig in de cloud en promoten we onze ERP in de cloud al sinds twee jaar. Nu volgen ook supply chain en manufacturing”, zegt Franky Geldhof, Benelux Solutions Consultancy Leader, Oracle.

De cloud – privé, hybride of public – krijgt duidelijk de voorkeur bij Oracle. Een ontwikkeling die zorgt voor diepgaande veranderingen intern gezien het businessmodel in het verleden gebaseerd was op de (terugkerende) verkoop van licenties. “Klanten hebben soms het gevoel dat ze te veel betalen voor onderhoud en licenties, en dat is een probleem voor ons imago. De cloud biedt hen de mogelijkheid om sneller van leverancier en technologie te veranderen“, erkent Jan Ronsse. “We investeren 5,3 miljard USD per jaar in R&D om een ‘service-driven’ structuur te implementeren en meer klantgericht te zijn in het kader van een langetermijnpartnership.”

Dat betekent meteen dat de concurrentie anders wordt. “ is nowhere in the cloud”, zei Larry Ellison, CEO van Oracle, die wel hield van een beetje provocatie. Laat ons duidelijk zijn: de tegenstand komt minder van en SAP dan van Salesforce in customer relation, Workday in hr of Dassault in de industrie bijvoorbeeld, of ook Amazon en Google in IaaS en PaaS gezien Oracle ook zijn eigen datacenters bouwt.

Maar de implementatietermijnen zijn ook anders. “Vroeger hadden we twee en half jaar nodig om een nieuwe versie te ontwikkelen en nog eens twee en een half jaar voor een klant in productie was. Vandaag volstaan zes maanden om een nieuwe versie in de cloud te lanceren, die beschikbaar is voor alle klanten”, zegt nog Franky Geldhof die de wil van bedrijven benadrukt om “altijd maar meer hun processen te standaardiseren” en “hun processen gebouwd in Excel en Word te vervangen”.

We worden zo de grootste start-up ter wereld”, beklemtoont Jan Ronsse. Hij citeert nog de recente contracten met Proximus, Infrabel, Eandis, Belfius, Swift, en Base of de Europese Commissie.

Summary
Oracle, dienstenleverancier
Article Name
Oracle, dienstenleverancier
Description
Oracle transformeert zijn klanten… en transformeert zichzelf. “Wij verkopen nu service”, beklemtoont Jan Ronsse, Managing Director van Oracle België en Luxemburg.
Author
Solutions Magazine