AXA zet in op rijgedrag-afhankelijke premies om de relatie met zijn klanten te ontwikkelen.

Wordt de autoverzekeringspremie binnenkort systematisch berekend op basis van de rijkunsten van de bestuurder? Dat zou best weleens kunnen. De explosie van de markt van de verbonden objecten, die volgens IDC tot meer dan 1.700 miljard wereldwijd zou kunnen oplopen tegen 2020, maakt de weg vrij voor een nieuwe soort verzekering waarvan de premie bepaald wordt aan de hand van door een smart object gemeten gedrag. 

Volgens een wereldwijd onderzoek van Forrester Research in 2015 zou 70% van de consumenten bereid zijn zich te voorzien van een verbonden object om een lagere verzekeringspremie te betalen. “In België heeft AXA op 7 maart Pay How You Drive op de markt gebracht voor jonge chauffeurs. Hoewel het nog te vroeg is voor een evaluatie, is de feedback positief,” zegt Clémentine Cazelles, Product Manager Auto Retail P&C, AXA. We volgen van dag tot dag de inschrijvingen op onze site.

De verzekeringsovereenkomst geldt alleen voor jonge bestuurders en kan de premie tot 50% drukken. Een korting van 20% wordt verleend bij het aangaan van de verzekering; ieder jaar wordt die opnieuw bekeken op basis van een rijscore. De box(? Boîtier – als ik het goed begrijp heeft Axa het zelf over een sleutel) die wordt aangesloten op de diagnostische poort meet het optrekken, het remmen, hoe bochten worden genomen en de snelheid van de bestuurder en op elk traject kan de gebruiker op de app zien welke handelingen hem of haar nu precies punten hebben gekost.

Met dit initiatief wil AXA jongeren bewust maken van hun rijgedrag in het algemeen en van specifieke aspecten ervan. De verzekeraar begeeft zich daarmee niet op voor hem nieuw terrein. In 2008 deed AXA al tests met de ‘G-box’, die een aantal basisindicatoren van het rijgedrag aangaf, zoals de g-kracht. In 2013 bracht de AXA Drive-app de eerste verbetering in de interpretatie van het rijgedrag en de viualisering van trajecten op een kaart. Tegenwoordig is het dankzij de technologische vooruitgang mogelijk een veel verfijndere analyse te maken met de lancering van AXA driveXperience, dat een app koppelt aan een trendy sleutel die op de diagnostische poort van de auto wordt aangesloten: de AXA drive key. De door AXA driveXperience gebruikte technologie is zeer recent en heeft een aanzienlijk ontwikkelingspotentieel. Daarom zal AXA speciale aandacht schenken aan feedback van klanten en het systeem continu verbeteren.

Het verklaarde doel van AXA is natuurlijk risico’s te voorkomen en het aantal schadegevallen te beperken: dat bespaart geld. De service is ook een verkoopsargument tegenover klanten. De bonus is vanzelfsprekend een belangrijke hefboom voor het werven en het behouden van klanten.

Via deze app wil AXA ook de communicatie met zijn klanten verbeteren. “Tot nu toe was er alleen interactie tussen verzekeraar en verzekerde bij het sluiten van een verzekering en bij het afwikkelen van schadegevallen,” analyseert Nathaniel Tselentis, Expert Telematics, AXA. “Afgezien daarvan dat het een voordeel in het vooruitzicht stelt, zorgt ons Pay How You Drive voor een vertrouwensrelatie, klantenbinding en een maximale toegevoegde waarde.”

Bijstanddiensten en de afwikkeling van schadegevallen – de core business van het verzekeringswezen – zullen worden aangevuld met apps om de klantrelatie te verstevigen. Geef de verbeelding vrij baan! Waarom geen app om een parkeerplaats te vinden, of een om de parkeermeter te betalen? “De core business van verzekeraars zal evolueren naar meer dienstverlening. Hoe ver? Dat is de vraag,” erkent Nathanael Tselentis. “Wie moet bijvoorbeeld toezien op onderhoud van het voertuig, of het vervangen van banden, de verzekeraar of de constructeur?” AXA is momenteel volop bezig zijn bemiddelende rol te herzien. Want het gaat hier over multi-verkoop. Het aanbieden van nieuwe producten zal via makelaars blijven lopen, verzekert Clémentine Cazelles. De AXAdrive Experience zal dus volstrekt niet wegen op de relatie met de makelaars.

In afwachting van verzekeringen die voor 100% geïndexeerd worden op het rijgedrag van de chauffeur, zullen er steeds meer premiekortingen worden aangeboden. Te meer omdat auto’s in de komende jaren van steeds meer connectiviteit zullen worden voorzien en de installatie van boxen ter controle van het rijgedrag dan dus ook niet langer nodig zal zijn.

In 2020 zal 90% van de voertuigen als vanzelfsprekend connected zijn, hebben analisten berekend. Gevolg: verzekeraars zullen waarschijnlijk moeten accepteren dat nieuwe spelers in de waardeketen opduiken, onder wie ook de autoconstructeurs. “In de toekomst zullen verzekeraars veel meer in een systeem van partnerschap met hun ecosysteem zijn opgenomen dan nu, waar alles meer is opgedeeld,” verwacht Nathanael Tselentis.

 

Summary
Pay How You Drive van AXA
Article Name
Pay How You Drive van AXA
Description
AXA zet in op rijgedrag-afhankelijke premies om de relatie met zijn klanten te ontwikkelen.
Author
Solutions Magazine