Met Clickable Paper legt de link tussen het geprinte materiaal en de interactieve digitale communicatie. Verrassend! Maar vooral een enorm potentieel.

Vandaag is het mogelijk te ‘liken’ op Facebook op basis van een geprinte advertentie – in een magazine bijvoorbeeld. En dat zonder QR-code. Wie zegt er dat papier dood is?

De Clickable Paper van Ricoh zet het duo digitaal-print in de spotlights. Deze innovatie is er niet alleen op gericht de QR-code te vervangen, maar laat ook toe om de relatie tussen informatie op papier en online realtime services te consolideren.

Door klikbaar te worden, wordt papier interactief. Voor bedrijven kan deze technologische sprong zorgen voor een fundamenteel andere manier van communiceren omdat de grenzen vervagen tussen de klassieke communicatietools en de onlinesupports – zoals sociale netwerken bijvoorbeeld”, legt Adriaan Dries, Senior Value Proposition Marketeer van Ricoh, uit. Dat betekent ook dat we de media niet meer kunnen bekijken alsof ze onafhankelijk zijn van elkaar.”

De mogelijkheden zijn eindeloos: een video-advertentie opnemen in een tijdschrift, een reclamecampagne verspreiden in de pers die direct toelaat een ‘like’ op de sociale netwerken toe te voegen …

Clickable Paper laat toe om content toe te voegen aan geprinte documenten zonder markering te moeten aanbrengen en zonder de basisdocumenten te moeten editeren of herformateren – zelfs een document van dertig jaar geleden kan nog dienst doen! Klikbare zones – Ricoh spreekt van ‘hotspots’ – worden gebruikt om via een mobiele app van papieren content over te stappen naar interactieve media zoals foto’s, video’s, websites, e-commerce portals en sociale netwerken, zelfs ‘calls-to-action’: een oproep doen, een e-mail versturen of een kaart tonen.

Drie types onlinemedia kunnen verbonden worden met print

> Content: tekst, beelden of video’s.

> Sociale netwerken: Twitter, Facebook, Instagram…

> Alles dat tot actie kan aanzetten:

– online aankoop

– telefoongesprek

– informatie van een website
Als print en papier elkaar ontmoeten…

Papier heeft nog altijd toekomst! Terwijl een digitaal document nog altijd weinig gelezen wordt, leest men wel wat geprint is en onthoudt men het. Psychologisch heeft papier dus meer waarde. Papier laat daarentegen geen interactie toe met de lezer. Voor merken is onlinecommunicatie interessant om een relatie te creëren met het publiek, om een dialoog aan te gaan – met name via sociale platformen. Men kan hem aanmoedigen om ‘een ervaring te beleven’. Clickable Paper brengt print ‘tot leven’. Het is een manier om er meer over te zeggen, de mogelijkheid te geven om in het aanbod te duiken. Dit soort ‘multichannel’ campagne die de nieuwsgierigheid wekt, moet dus vooraf goed uitgedacht worden zodat elk medium een meerwaarde biedt voor de ontvangers. Terwijl print vroeger zonder web kon, is het vandaag interessanter om print en web samen te brengen.”

Cindy Van Nuffel, Manager Communication, Marketing & Communication, Ricoh

Summary
Digitaal, de toekomst van papier !
Article Name
Digitaal, de toekomst van papier !
Description
Met Clickable Paper legt Ricoh de link tussen het geprinte materiaal en de interactieve digitale communicatie.
Author