Ricoh Year Zero, van core naar non-core-business

door | okt 21, 2018 | Business | 0 Reacties

Ricoh Year Zero, het jaar waarop de non-core-activiteit verder gaat dan de core. De BeLux-divisie blinkt uit op Europees niveau met 52% non-core-activiteit.

2018 was een overgangsjaar voor Ricoh BeLux. De omzet van de non-core-activiteiten overtrof net die van de core-activiteit, namelijk printsystemen. CEO Eric Gryson heeft het over ‘Ricoh Year Zero’. De positie van de divisie die hij leidt is uniek in Europa.

De stijging van de omzet is het gevolg van de evolutie van de non-core-businessactiviteiten. Op zich is de trend niet verrassend. Terwijl er nog steeds meer MFP’s worden verkocht, blijven de marges dalen. Dit geldt voor de gehele sector, merkt Eric Gryson op. Over het geheel genomen is de markt voor drukwerk uiterst competitief. Als Ricoh vastbesloten is om haar leidende positie te behouden, vooral als fabrikant, dan is het een kwestie van ook andere markten te beheersen …

Voor Ricoh BeLux was de overstap gemaakt met de lancering van dematerialisatie- en printactiviteiten, de commercialisering van software en vooral de ontplooiing van de IT-activiteit via de overname, drie jaar geleden, van UpFront. Voor velen is ons imago nog steeds dat van een bedrijf dat verbonden is met printsystemen. Terwijl we – vooral in België en Luxemburg – aan het uitgroeien zijn tot een wereldwijde onderneming met nog steeds printsystemen, maar ook met videoconferentieproducten, dematerialisatiediensten, netwerkdiensten, enz. In Europa zijn wij bijvoorbeeld de eerste dealer van Docuware, software voor elektronisch documentbeheer! En dit is nog maar het begin, we hebben nog een mooie blauwe oceaan voor ons open liggen …”.

Ter herinnering, het concept van de ‘blauwe oceaan’ is een strategie voorgesteld door W. Chan Kim en Renée Mauborgne, gebaseerd op een analyse van de beste strategische successen van de afgelopen vijftien jaar. Deze strategie is gebaseerd op de “zoektocht naar nieuwe, onontdekte strategische ruimten”, “blauwe oceaan” genoemd, om ze te onderscheiden van de “rode oceaan”, die de concurrentiestrijd op de bestaande markten vertegenwoordigt.

“In deze blauwe oceaan spelen UpFront en haar veertig medewerkers uiteraard een leidende rol”, vervolgt Eric Gryson. De integrator heeft onlangs opnieuw grote raamcontracten binnengehaald, in het bijzonder met openbare diensten. Het bedrijf kan ook rekenen op grote pan-Europese inzetcontracten. Het groepseffect is zeer sterk. We kunnen vertrouwen op de IT-entiteiten die in de loop der tijd zijn overgenomen door de andere dochterondernemingen van de groep. We hebben dus belangrijke migratiecontracten binnengehaald die andere integratoren niet kunnen garanderen …”

Volgend jaar is er geen Ricoh Year Zero meer. De BeLux-entiteit zal duidelijk de ‘blauwe oceaan’ bevaren. In de tussentijd zal de organisatie onder leiding van Eric Gryson de overname van een nieuw IT-bedrijf hebben afgerond dat goed gevestigd is in het noorden van het land, wat niet het geval is bij UpFront. “We zullen dan nog sterker zijn … en blauwer!

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Ricoh Year Zero, van core naar non-core-business
Article Name
Ricoh Year Zero, van core naar non-core-business
Description
Ricoh Year Zero, het jaar waarop de non-core-activiteit verder gaat dan de core. De BeLux-divisie blinkt uit op Europees niveau met 52% non-core-activiteit.
Author
Solutions Magazine