Eerder dan in silo’s te werken, hebben Capgemini en Sogeti beslist om hun aanbod van producten en diensten samen te brengen om zo een -ecosysteem te creëren. “Het is onze ambitie om een end-to-end aanbod voor te stellen rond drie pijlers: de organisatie, de productieservices en de supervisie op beveiliging in het kader van de dedicated centers. En dat gekoppeld aan een framework dat bestaat uit vijf elementen om een holistische kijk te hebben op de cybersecurity: het , de applicaties, de endpoints, de gebruiker en de data”, legt Frank Greverie, CEO Cybersecurity van , uit.

Als CEO Cybersecurity van Capgemini is Frank Greverie verantwoordelijk voor de ‘global practice’ die een portfolio van services voorstelt van zowel Capgemini als op het vlak van cybersecurity.

In de praktijk richt het cybersecurity-aanbod zich op drie pijlers: advies en begeleiding, met zelfs de mogelijkheid voor de klant om hardware- en softwarecomponenten van zijn toekomstige oplossing te testen die zo ‘gecertificeerd’ worden; de implementatie van oplossingen op basis van een “eenvoudige benadering met robuuste technologieën”; en de monitoring van de security van de klant dankzij zijn ‘security operation centres’ (SOC).

Frank Greverie stelt nog dat de cybersecurity “een journey is die nog maar net ingezet is. Het is één van onze missies om samen met de CIO de prioriteiten op het vlak van cybersecurity te definiëren”. En een lijst op te stellen met zeven prioriteiten. Met name:

– het cybersecurityteam en de -organisatie opzetten en kennen;

– zorgen voor de sensibilisering van werknemers;

– het echte beschermingsniveau kennen van zijn informatiesysteem;

– zorgen voor de beveiligde uitrol van applicaties;

– een beheer opzetten voor de bevoorrechte gebruikers;

– een SOC van de 3e generatie implementeren om cyberaanvallen te detecteren en erop te reageren;

– processen voorbereiden rond crisismanagement van cybersecurity.

Cybersecurity mag dan, net zoals bij de beveiliging, een zaak zijn van ‘people’, ‘processes’ en ‘technology’, “de drie poten die het krukje in evenwicht houden”, zegt nog Frank Greverie, “maar het is nodig om het proces te versnellen, vooral omdat omwille van het digitale de beveiliging nog belangrijker wordt.”

Frank Greverie benadrukt nog dat Capgemini – Sogeti een puur servicesbedrijf is omdat we geen producten hebben, kwestie van een volledig onafhankelijke positie te kunnen innemen tegenover onze klanten.” Op dat niveau steunt het bedrijf op technologiepartners – twee partners voor elke niche, wetende dat er een vijftigtal belangrijke technologieën zijn, nog altijd volgens Frank Greverie. Maar we beschikken over ons eigen labo om deze technologieën te testen, want we vertrouwen niet op datasheets.” De productportfolio is “pragmatisch en aangepast” en het bedrijf positioneert zich als zowel globale als lokale speler.

Marc Husquinet

Summary
SMACS 2015 - De 7 cyberprioriteiten van de CIO
Article Name
- De 7 cyberprioriteiten van de CIO
Description
De 7 cyberprioriteiten van de CIO
Author