Sociale netwerken, ultieme link tussen merken en Generatie Y

door | jun 20, 2018 | Advies, Artikel van de Maand 5 | 0 Reacties

Gisteren konden promoties de verkoop opstuwen, vandaag is de Generatie Y gevoeliger voor aanbevelingen. Via sociale netwerken, uiteraard. Merken kunnen er maar beter aan wennen. 

Sociale netwerken als je Generatie Y wilt bereiken! Dat hebben ze bij de bedrijven goed begrepen. Allemaal proberen ze het, zo goed en zo kwaad als het gaat. Het is een kwestie van overleven. Vandaag zeggen drie op de vier jongeren (18-34 jaar) dat ze mode- en schoonheidsproducten kopen onder invloed van Instagram-posts! Is dit het einde van vierkleurenadvertentiepagina’s en gesponsorde inhoud? Het einde ook van promoties? Om plaats te maken voor aanbevelingen?

Met een omzet van 450 miljoen euro kan Nyx in 2017 een groei met 125% voorleggen. Het make-upmerk, dat in 2014 door L’Oréal werd overgenomen, is erin geslaagd zich te doen gelden zonder tv-spots of tijdschriftreclame. Het richt zich alleen op Generation Y via sociale netwerken. Het is maar één voorbeeld uit vele. Een signaal ook. Analisten zijn het erover eens: deze generatie draagt aanzienlijk bij aan de transformatie van de consumentensector. En van de make-upmarkt in het bijzonder. Volgens gegevens van Hubspot is 71% van de mensen meer geneigd een aankoop online te doet als het product of de dienst door anderen wordt aanbevolen.

Een ander feit is dat communiceren via influencers minder kost dan gebruik te maken van de traditionele advertentiemedia! Volgens de digitale sector is de waarde van een vind-ik-leuk van een fan op sociale netwerken in het luxesegment qua publicitaire werking 1,60 dollar waard. De som is snel gemaakt. En merken aarzelen niet meer om zwaar in te zetten op netwerken van beïnvloeders. Een daarvan, RewardStyle Network, genereerde vorig jaar 21,94% van het verkeer van Sephora, de keten van parfum- en cosmeticawinkels. Geen wonder: volgens Argus de la Presse en Ipsos zei één op de drie internetgebuikers geabonneerd te zijn op een of meer accounts van een influencer. In het algemeen, zegt Harris Interactive, hebben jonge mensen veel waardering voor de beïnvloeders die ze dagelijks raadplegen. Volgens zijn berekeningen zou 41% verklaren dat influencers experts zijn op hun gebied en tegelijk onafhankelijk kunnen blijven in hun adviezen en aanbevelingen. Ite, missa est!

Of ze het nu leuk vinden of niet, merken hebben geen keus. Er staat voor hen veel op het spel. Hun toekomst, in feite. Ten eerste: 35-minners hebben altijd al wel minder geconsumeerd dan ouderen dan zij, maar er is een trend naar ‘consuminderen’. Iets dat ook af te lezen valt aan de daling van het aantal aankopen per jaar, als gevolg van twee dingen. Aan de ene kant is de ervaringswaarde voor Generatie Y groter dan de bezitswaarde. Ze heeft een ideologie van verantwoorder consumeren. Aan de andere kant dwingt haar financiële situatie haar ertoe om pragmatisch te zijn. Twee: voor 75% van de jongeren hebben merken zo weinig zin dat ze gedoemd zijn te verdwijnen! Volgens een recente studie van GT Nexus, het cloudplatform voor de wereld van de handel, zegt 72% van de 18-34-jarigen dat ze een ander merk hebben gekozen dan dat waaraan ze de voorkeur geven in de aankopen die ze in de afgelopen twaalf maanden hebben gedaan. Uiteindelijk, zonder op de laagste prijs uit te zijn, maken ze hun eigen keuze en belichamen zo, beter dan welke andere generatie ook, het concept van ‘Trading Up, Trading Down’.

Wispelturig? Niet per se. Generatie Y is dan misschien meer onder de indruk van betrokkenheid dan van promotie, toch zegt 62% van de jongeren dat ze meer geneigd zouden zijn tot trouw aan het merk als het bedrijf oprecht met hen in verbinding treedt op sociale netwerken. Merkentrouw versnelt niet alleen koopbeslissingen, maar leidt ook tot aanbevelingen. Alles houdt met alles verband. Dan nog moet je kunnen communiceren, de relationele drijfveren achterhalen – merken die zich weinig aan het milieu gelegen laten liggen, hebben de prijs daarvoor al betaald… Wat het glamourimago betreft, dat slaat niet langer aan. Generatie Y is meer gehecht aan oprechtheid, aanbevelingen en waarden. Iemand klachten daarover?

Anne Vansweevelt, hoogleraar marketing, Ephec

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Sociale netwerken, ultieme link tussen merken en Generatie Y
Article Name
Sociale netwerken, ultieme link tussen merken en Generatie Y
Description
Gisteren konden promoties de verkoop opstuwen, vandaag is de Generatie Y gevoeliger voor aanbevelingen. Via sociale netwerken, uiteraard. Merken kunnen er maar beter aan wennen.
Author
Solutions Magazine