SQLI is zijn weddenschap aan het winnen: leider worden van digitale performance. De reorganisatie van de Franse groep, die in 2014 begon, blijkt succesvol, zowel wat de omzet als wat de bedrijfsresultaten betreft. De omzet steeg met 14 % op een jaar, waarvan 8 % organische groei, tot 89,3 miljoen EUR.

Alle activiteiten zijn sterk aan het groeien – de digitale handel onder de vlag van het merk WAX Interactive en de digitale technologieën onder het historische merk SQLI Enterprise. Het segment van de SMMAC (Social, Marketing, Mobile, Analytics, Connected commerce) waarop SQLI zijn digitale strategie heeft gebaseerd, heeft tijdens het eerste semester een spectaculaire sprong gemaakt van 56 % op een jaar. Het courante operationele bedrijfsresultaat, tijdens dezelfde periode, groeide met 353 % tot 4,6 miljoen EUR; het bedrijfsresultaat groeide met 155% tot 2,6 miljoen EUR.

Een mooie vooruitgang ook in de BeLux-zone: 130 medewerkers verspreid over Gent, Brussel en Strassen. WAX Interactive trekt de groei (25%); de activiteit rond hybris, de SAP-pool ook. Een speciale vermelding, uiteraard voor de eerste pool, van Gentse origine. De overname dateert van 2011; de referentie waren toen al mooi (Telenet, Volvo …). Sindsdien heeft WAX Interactive zich internationaal doen gelden als de echte katalysator van merken die hun verkoop willen boosten. Het is zijn missie om merken te begeleiden in hun digitale groei, door te steunen op zijn kennis van beroepen en tools voor de klantenrelatie en –ervaring: sociale en digitale marketing, sociale netwerken, geconnecteerde handel, voorspellende handel, ergonomie, mobiliteit en nieuwe gebruiken.

De tweede pool is SQLI Enterprise, expert in de transformatie van organisaties en systemen. SQLI steunt gedeeltelijk op EOZEN, overgenomen in 2007, één van de vier belangrijkste acteurs van de SAP-raad in de Benelux. Het merk zet vandaag de samenwerkingsgewoonten en de digitalisering van processen en diensten in de kijker. De pool beschikt over een echte strijdmacht: fabrieken voor digitale industrialisering, creatie van evolueerbare cross-channel-sokkels, big data-advies en –oplossing, mobiele technologieën en tenslotte geconnecteerde objecten.

Samengevat is WAX Interactive “Digital that Sells” terwijl SQLI Enterprise “Digital that Works” is. Hoewel op groepsniveau de tweede activiteit goed is voor bijna twee derde van de omzet, wordt de kloof kleiner. “We streven ernaar om digitale performance te creëren, ongeacht de aanpak,” benadrukt Laurent De Roover, vandaag aan het hoofd van alle activiteiten van de SQLI-groep in de Benelux. “Wat wil zeggen: ons engageren over de resultaten, ons zelfs uitbetalen voor gegenereerde leads. We voelen ons goed in deze activiteiten, meer bepaald via WAX Interactive, wanneer we moeten aantrekken en zin opwekken. Het resultaat is dat we voor alles zorgen: creatie, planning, referencing, contentbeheer …”

Hoewel SQLI vandaag verschillende gevechten meent te leveren, is er één die meer interesse opwekt en dat is de mobiliteit. SQLI promoot de overgang naar een ‘mobile ready’-informatiesysteem. Dat wil zeggen: innovatie creëren met nieuwe diensten en ervaringen, mobiele diensten definiëren en bedenken voor teams, bedrijfstoepassingen beheren en tenslotte, dit allemaal beheersen. “De mobiliteit is volwassen geworden: we dromen niet meer, zelfs als het op technologisch vlak nog altijd de Far West is,” denkt Laurent De Roover. “De definitie van de noden is preciezer, we zijn van bij het begin op zoek naar quick wins en hopen op een ROI binnen de twee jaar. Voor SQLI is dit fantastisch: we kunnen al onze competenties in de strijd gooien: sociaal, analytisch, geconnecteerde handel …”