Talend, meer dan wat er in het glas zit

door | nov 19, 2018 | Advies | 0 Reacties

Groot nieuws. AB InBev schakelt over op de cloud van Talend om beter gebruik te maken van haar gegevens. Nog nooit was de besluitvorming zo snel.

27 verschillende ERP-systemen en meer dan 20 ETL-tools (Extract – Transform – Load) als erfenis! Te veel is veel! Om al haar gegevens in één overzicht te integreren en haar analytische capaciteiten te verbeteren, heeft brouwer AB InBev haar tools vervangen door Talends dataintegratieplatform.

Nu worden alle gegevens van ERP-systemen, sociale media, sensoren in brouwerijen en marketinggegevens van Nielsen verzameld in een centrale opslagplaats in een bedrijfscentrum dat zelf op Microsoft Azure draait. De gegevens worden vervolgens geanalyseerd om de consumptiepatronen en alle aspecten van het bedrijf beter te begrijpen, van veranderende smaken tot het optimaliseren van de supply chains. De overstap naar Talend heeft AB InBev in staat gesteld om beter gebruik te maken van analytische gegevens om over essentiële bedrijfsinformatie te beschikken.

Verbeteren van beslissingen voor de verschillende markten

Toen de gegevens in pijlers waren georganiseerd, was het noodzakelijk om eerst het specifieke systeem te vinden dat door elke afdeling in elke regio werd gebruikt, en vervolgens de informatie te vergelijken met wat er in de andere systemen aanwezig was. Uiteindelijk werd 80% van de tijd besteed aan het zoeken naar gegevens … waardoor er slechts 20% voor analyse overbleef! “Nu kunnen onze professionals het grootste deel van hun tijd besteden aan het analyseren van de gegevens omdat deze al beschikbaar zijn”, legt Harinder Singh, Global Director of Data Strategy & Solution Architecture bij AB InBev uit. “Ze hebben een catalogus van gegevens en dankzij de begeleidende documentatie kunnen ze begrijpen waar de gegevens vandaan komen en, nog beter, wat de betekenis ervan is.”

Dankzij Talend kon AB InBev de time-to-market van haar 500 producten, die in meer dan 100 landen worden geconsumeerd, verkorten. Het platform stelde de brouwer ook in staat om wereldwijde beslissingen te nemen. “In de meeste gevallen duurde de besluitvorming ongeveer drie maanden. Vandaag is dat nog maar drie weken of soms zelfs maar drie dagen!” Deze snelheid heeft een grote invloed gehad op de vooruitzichten van de vraag, die sterk verschillen van markt tot markt, afhankelijk van een breed scala aan seizoensinvloeden, van lokale economieën tot festivals.

Anticiperen op het volgende seizoen …

Weersvoorspellingen beïnvloeden ook de oogsten van de lokale boerderijen, het transport naar de brouwerij, het productieproces en de distributiestrategie. Om de impact van al deze factoren te begrijpen, creëerde AB InBev een voorspellingsmodel voor de vraag op basis van verkoopgegevens uit verschillende regio’s. “We verkopen wereldwijd, maar we brouwen en produceren lokaal, dus alle gegevens waarover we beschikken moeten worden geïntegreerd in onze vraagprognoses”, gaat Harinder Singh verder. “Dit stelt ons marketing- en verkoopteam in staat om beter te begrijpen wat er gebeurt, en de planningsprocessen daarop aan te passen.” De teams gebruiken ook de in Talend geïntegreerde gegevens om mogelijke storingen van machines die zijn uitgerust met sensoren te voorspellen en om de temperatuur van de bieren te controleren met behulp van RFID-chips die aan de trommels zijn bevestigd.

Wanneer de bieren op de markt komen, kan het team ook snel de consumptiegewoonten evalueren, waardoor ze de productiestrategie voor het volgende seizoen kan voorbereiden. Dit heeft AB InBev in staat gesteld om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar lichte biermerken – de best verkopende merken in de Verenigde Staten. “In ontwikkelde landen hebben we gemerkt dat consumenten nieuwe smaken of merken willen uitproberen en dat ze in sommige gevallen gezondere keuzes maken”, vertelt Harinder Singh. “Met al deze informatie wordt rekening gehouden bij de ontwikkeling van onze nieuwe producten.”

Aansluitingen op alle systemen

AB InBev koos voor Talend na een analyse van alle instrumenten die het bedrijf had opgebouwd tijdens fusies en overnames en na het identificeren van nieuwe marktspelers. Elke tool werd individueel geëvalueerd op basis van verschillende criteria – kenmerken, bruikbaarheid en product roadmap, plus kosten. Al deze criteria werden samengevoegd tot een totaalscore. Harinder Singh is van mening dat de mogelijkheden die Talend overweegt toe te voegen aan haar platform haar grootste kracht kan zijn. “We weten waar het bedrijf naartoe gaat … Alles verandert heel snel; we wilden er zeker van zijn dat we met een bedrijf werken dat in ons eigen tempo kan evolueren! 

Talend heeft zich verder kunnen onderscheiden van haar concurrenten door het leveren van een herbruikbaar data-extractiekader voor alle markten van de Leuvense brouwer, verbindingen met alle systemen in haar uitgebreide IT-vloot en compatibiliteit met alle belangrijke cloudproviders. Bovendien is de factureringsmethode per gebruiker in plaats van per verbinding erg voordelig.

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Talend, meer dan wat er in het glas zit
Article Name
Talend, meer dan wat er in het glas zit
Description
Groot nieuws. AB InBev schakelt over op de cloud van Talend om beter gebruik te maken van haar gegevens. Nog nooit was de besluitvorming zo snel.
Author
Solutions Magazine