Tesla of Ford ? Wagen of mobiliteitsdienst ?

door | apr 18, 2017 | Business | 0 Reacties

Beleeft Ford zijn laatste mooie dagen? Valt het merk in de vergetelheid door het offensief van Elon Musk? Dat is niet zeker. De meest symbolische Amerikaanse autobouwer werkt namelijk aan zijn digitale revolutie.

Op maandag 3 april overschreed de waarde van het aandeel Tesla dat van Ford op de beurs van New York. Sommigen zullen beweren dat het om de zoveelste speculatieve zeepbel gaat, anderen zien hierin een symbolische stap, illustratief voor de metamorfose die de automobielindustrie doormaakt …

De constructeur van elektrische wagens die pas 13 jaar geleden is opgericht door Elon Musk, is met een kapitalisatie van 48,68 miljard USD voortaan de tweede grootste beurskapitalisatie van de Amerikaanse automobielsector. Ford komt op een derde plaats met 45,55 miljard. General Motors, met een waarde van 50,96 miljard, is het volgende doelwit …

Kijkend naar de grondslag van beide autobouwers is dit resultaat verbazingwekkend te noemen. Tesla verkocht slechts 76 000 auto’s in 2016 tegenover meer dan zes miljoen voor Ford. De eerste realiseert een zakencijfer dat twintig maal groter is dan de tweede. En tot slot boekte het in 1903 opgerichte Ford meer dan 10 miljard dollar winst in 2016, terwijl het bedrijf van Elon Musk tot nu toe nog geen dollar verdiende …

Maar tegelijkertijd dalen de verkopen van Ford, terwijl die van Tesla alleen maar stijgen. Om de terugval in hun verkopen tegen te gaan, kennen Ford en de meeste andere constructeurs aanzienlijke kortingen toe: gemiddeld – 3 750 USD of 10,3 % van de gemiddelde prijs van een wagen volgens het kabinet J.D. Power. Dit is het hoogste niveau sinds 2009, toen de sector in volle crisis verkeerde.

Beleeft Ford zijn laatste mooie dagen? Valt het merk in de vergetelheid door het offensief van Elon Musk? Dat is niet zeker. De meest symbolische Amerikaanse autobouwer werkt namelijk aan zijn digitale revolutie. En maakt zich klaar om te verbazen. Via zijn filiaal Smart Mobility wordt aan meer gewerkt dan auto’s alleen. Het wil een belangrijke speler worden binnen de stedelijke mobiliteit. Samengevat, een leverancier van mobiliteitsdiensten. Kort geleden heeft Ford de start-up Chariot overgenomen.

Chariot is in 2014 opgericht door Ali Vahabzadeh en stelt een shuttlesysteem met 14 plaatsen voor, actief op een van de 25 trajecten die de operator aanbiedt in de omgeving van San Francisco. Via een app op de smartphone krijgt de gebruiker toegang tot de dienst, kan hij een zitje reserveren en een stopplaats vinden. Het bedrijf werkt op basis van socio-financiering: zodra er voldoende gebruikers zijn om een traject te openen, vraagt Chariot om dit te financieren door de eerste tickets te kopen.

Om aangepaste aanbiedingen te ontwikkelen, onderzoekt Ford Smart Mobility de wensen van klanten van een nieuw genre voor de constructeur: de steden. Is dit de toekomst voor Ford?

Ford Smart Mobility heeft ook gëinvesteerd in Motivate, de specialist inzake ‘zelfbedieningsfietsen’ die reeds in twaalf steden – waaronder San Francisco – aanwezig is. In de Californische metropool gaan de twee partners de dienst uitbreiden en wordt die omgedoopt tot FordGoBike. Tegen 2018 zullen in de regio rond San Francisco 7 000 fietsen beschikbaar zijn tegenover 700 vandaag …

Tesla bekoort, maar Ford heeft zijn laatste woord nog niet gezegd. Henry Ford maakte meer dan een eeuw geleden de auto toegankelijk voor iedereen, met zijn Ford T en een fabricatieproces dat de moderne auto-industrie vorm heeft gegeven. Met een productie van 1 miljoen eenheden per jaar symboliseert de Ford T Amerika op vier wielen: een voertuig voor iedereen. Morgen zal het anders lopen. Het concept van het individuele massavoertuig wordt meer en meer in vraag gesteld en nieuwe spelers brengen opschudding in de tot voor kort nog almachtige auto-industrie.

Ontvang toekomstige artikelen per e-mail, elke dinsdag