Het doel van dit enorme digitale project: verder te gaan waar de televisiebeelden ophouden. Om te weten welke renner in welke groep zit, en om je favoriete renner op je smartphone of tablet te volgen, via een website ontworpen in Responsive Design, terwijl je hem tegelijk live ziet op de televisie. Maar ook om, na de koers, de dagelijkse statistieken van de wedstrijd uit te werken – twee uur na de aankomst van de laatste renner zijn die beschikbaar.

Het hele eiereten is hier een verscheidenheid aan nauwkeurige statistische gegevens over elke deelnemer: de hoogste snelheid van de winnende renner, zijn gemiddelde snelheid en de tijd die hij erover gedaan heeft, de snelheid van de beste klimmers, de snelheid van de winnaar op de eindstreep, de gemiddelde snelheid van de renners, de renner die de meeste tijd aan de kop heeft gereden, het tijdsverschil tussen de snelste en de langzaamste renner, de hoogste snelheid die een renner op een bepaalde dag heeft bereikt, enz.

75 MILJOEN GPS-METINGEN !

Dimension Data, dat het project leidt (partner voor vier jaar van ASO – Amaury Sport Organisation) heeft niet beknibbeld op de middelen. Onder het zadel van ieder van de 198 renners zit een gps-zender, die de lokale gegevens registreert binnen het raamwerk van een vermaasd netwerk tussen de renners dat naar een wedstrijdauto wordt geleid, die de informatie doorgeeft aan een technisch centrum, waar ze vervolgens worden verspreid via @letourdata. In totaal zijn er tijdens de drie weken van de Tour 42.000 geospatiale punten en 75 miljoen gps-metingen geteld!

De daarvoor gebruikte infrastructuur was reusachtig. Alleen al de live tracking-website kreeg 17 miljoen bezoekers en 2.000 verzoeken om toegang tot een pagina per seconde. Daarbij werden net geen 350 miljoen verwerkingscycli per seconde bereikt. Wat de website betreft, die was opgetuigd om 17 miljoen bezoekers per seconde aan te kunnen!

Om de Tour de France voor te bereiden heeft tests uitgevoerd tijdens het criterium van de Dauphiné, van 7 tot 14 juni. “Op die manier hebben we de gegevens geanalyseerd van een coureur die met de verbijsterende snelheid van 104 km/u reed!” roept Jeremy Ord uit, Executive Chairman bij Dimension Data. “Zulke – onvoorstelbare – gegevens, die had je vroeger gewoon niet!” 

19 GB VOOR DE HELE TOUR

Wat het sportieve aangaat, hebben we nu een beter inzicht in hoe je een spurt moet voorbereiden in de laatste kilometers. “Deze technologie wijst op de essentiële rol van elke ploeggenoot in de koers,” aldus een tevreden Christian Prudhomme, directeur van de Tour de France. Hiertoe werden elke dag voor iedere sportman meer dan 15.000 gegevens, ongeveer 100 megabyte, geregistreerd! Wat neerkomt op in totaal ongeveer 19 gigabyte voor de hele wedstrijd. Dat is een groot volume, ook al blijft het wel onder het niveau van echte , dat geacht wordt te beginnen bij 10 terabyte. Deze gegevens werden in de cloud van Dimension Data gezet, en daar eerst opgekuist en geanalyseerd, voor ze ter beschikking werden gesteld van de organisatoren, commentatoren, omroepen en media – en dat allemaal in minder dan één seconde. 

Voor het eerst zijn er drie digitale technologieën gecombineerd om het de wedstrijd beter te kunnen volgen: het IoT (), big data en . Andere zullen volgen, onder meer voorspellende analyse, wat gepland is voor de volgende edities. Behalve de cloud van Dimension Data werkt de technische oplossing met een openbrondatabank van MongoDB en met het datacorrelatieplatform InfoSphere Streams van IBM.

“Het doel voor de Tour de France van 2015 was om te kunnen voorzien in nauwkeurige trackinginformatie van de race en aanvullende analyse van elke rit,” legt Christian Prudhomme uit. “Het gebruik van voorspellende analyse via Machine Learning staat op ons programma. Dat komt er als we een voldoende grote database hebben…”

Het instrument, IBM InfoSphere Streams, kan dynamische analyses uitvoeren op een grote verscheidenheid van relationele en niet-relationele data, in uitzonderlijke hoeveelheden en met een uitzonderlijke snelheid, en op basis van duizenden realtimebronnen. De software biedt een ontwikkelingsplatform en een uitvoeringsomgeving aan de hand waarvan men applicaties kan verkrijgen die in realtime enorme hoeveelheden data kunnen integreren, filteren, analyseren en correleren. Deze datastromen kunnen afkomstig zijn van gestructureerde of ongestructureerde bronnen. Geduld! Het zal voor 2016 zijn!

 

Tussen de vier en de zes miljoen data per rit. En dat dan maal 21! 

De hoogste geregistreerde snelheid tijdens een spurt was 78,48 km/u, gereden door John Degenkolb in de vijfde rit.

De vijf hoogste spurtsnelheden waren:

78,48 km/u | John Degenkolb – TGA | Rancourt (rit 5)
76,46 km/u | André Greipel – LTS | Gare de Moncontour (rit 8)
75,13 km/u | Peter Sagan – TCS | Argentan (rit 7)
64,67 km/u| John Degenkolb – TGA | Trois-Villes (rit 10)
62,96 km/u | Thomas De Gendt – LTS | Rioupéroux (rit 18)

De gemiddelde geregistreerde snelheid van de wielrenners over de 21 ritten was 38,34 km/u, terwijl de hoogste gemiddelde snelheid 55,45 km/u was (rit 1).

De laagste geregistreerde gemiddelde snelheid van de wielrenners over de 21 ritten was 28,94 km/u (rit 19).

De renners hebben alles bij elkaar een hoogteverschil van 59.556 meter dienen te overwinnen op de 58 gecategoriseerde beklimmingen, ongeveer 6,7 keer de Everest.

De vijf beklimmingen met de laagste gemiddelde geregistreerde snelheid waren:
15,52 km/u Côte de la Croix Neuve | rit 14 (3 km, cat. 2 à 10,3%)
15,84 km/u Alpe d’Huez | rit 20 (13,8 km, HC² à 8,1%)
16,21 km/u La Pierre-Saint-Martin | rit 10 (15,3 km, HC à 7,4%)
16,49 km/u Plateau de Beille | rit 12 (15,8 km, HC à 7,9%)
16,76 km/u Lacets de Montvernier | rit 18 (3,4 km, cat. 2 à 8,2%)

Voor de aardigheid: het data-analyseteam van Dimension Data schat dat alle rijders samen 23.940.000 kcal hebben verbrand, wat overeenkomt met ongeveer 85.807 hamburgers!

De BETA-website waarop de Tour de France live te volgen was trok meer dan 660.000 bezoekers over de drie weken van de wedstrijd; het bedrijf heeft verklaard tevreden te zijn met dit resultaat voor een eerste jaar.

 

Summary
Tour de France 2015 : de computer in het geel !
Article Name
Tour de France 2015 : de computer in het geel !
Description
Tour de France 2015 : voor het eerst zijn er drie digitale technologieën gecombineerd om het de wedstrijd beter te kunnen volgen: het IoT (Internet of Things), big data en cloud computing.
Author