In eerste instantie voor de training van het sales- en creatieve team, in een later stadium uitbreiding naar andere departementen, vooral het hr-departement. Doelstelling: papier zoveel mogelijk vervangen door digitaal. Ondersteuning van deze digitale transformatie: de Interactive Learning Table van Ricoh.

Interageren door rechtstreeks te schrijven op de afbeeldingen van een gedeeld scherm, maar ook informatie uitwisselen en raadplegen, onmiddellijk en eenvoudig, van op verschillende locaties, om beter te communiceren door de interactie te stimuleren, maar ook om de productiviteit in het bedrijf te verhogen. Veritas, de specialist in modeartikelen, koos voor de technologie van Ricoh.

Voor de distributieketen is de digitale revolutie volop bezig – nog versneld door de brand die de hoofdzetel in Kontich teisterde in augustus 2013. Prioriteit sindsdien aan het digitale medium. Met als recentste mijlpaal de installatie van een Interactive Learning Table uitgerust met een gigantisch touchschreen van 55 inch.

In eerste instantie is het de bedoeling om de creatieven en de marketingverantwoordelijken te laten samenwerken aan een nieuw project door de enorme mogelijkheden te benutten van het digitale medium en het touchscreen. Een interactievere support die een betere dialoog toelaat tussen de teamleden die verantwoordelijk zijn voor de creatie van marketingcampagnes of de realisatie van salesmateriaal. “Vroeger gebruikten we veel papier en verzamelden we ons rond een bureau om ideeën af te stemmen en erover te discussiëren”, legt Sven Bally uit, de Customer Experience & e-commerce Manager van Veritas. “Nu kunnen we met een dozijn mensen rond een scherm staan en is er directe interactie mogelijk rond documenten, vooral voor de creatie van brochures, fotobewerking enz.”

COMMUNICATIETOOL. De Interactive Learning Table werd geïnstalleerd in een tafel die in een hoek van 90° kan geplaatst worden met in de voet een Windows-computer en verschillende vooraf geïnstalleerde applicaties in een look & feel die vooraf samen bepaald werd door Ricoh en Veritas, en dat alles in een toestel met een bijzonder verfijnd design. “We wilden het wiel niet opnieuw uitvinden voor de verschillende applicaties die al beschikbaar waren in het bedrijf, maar we hebben ze aangepast aan het formaat van het toestel”, legt Eric Gryson, CEO van Ricoh Belgium-Luxemburg, uit. “Het doel is dat Veritas zich het platform meteen eigen kan maken en het kan aanpassen of verrijken zonder een beroep te doen op onze services of het IT-departement.” Ook belangrijk: bovenop de applicaties voor documentbeheer, beschikt het systeem over een internetverbinding en over functies voor remote training – voor het winkelpersoneel bijvoorbeeld om nieuwe medewerkers vertrouwd te maken met het bedrijf.

Ricoh was al partner van Veritas, met name via zijn oplossingen voor printen en scannen. “Het digitale is de directe en logische uitbreiding van deze oplossingen”, vervolgt Eric Gryson. “Bovendien staat we niet alleen in voor de hardware en software, maar ook voor het onderhoud en de training van de klantenteams.”

In totaal werden een vijftiental applicaties geïnstalleerd. “We hadden veel meer tools kunnen voorzien, maar het is echt de bedoeling dat Veritas alle functionaliteiten van het interactieve whiteboard kan beheren, het zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk kan maken zodat er zoveel gebruik van gemaakt wordt”, benadrukt Eric Gryson. Hij illustreert door te preciseren dat er met name ook een gametoepassing werd voorzien voor meer gebruiksvriendelijkheid. “Het gaat in eerste instantie om een tool waarmee men efficiënter kan communiceren, het is geen doel op zich!”

Sven Bally is zeer tevreden over de oplossing. “Dankzij dit scherm kunnen we alle medewerkers de waarden en de boodschappen van Veritas bijbrengen en met hen communiceren, vooral in de winkel. Het past perfect in onze nieuwe filosofie die eruit bestaat zoveel mogelijk in te spelen op de voordelen van digitaal.”

EVOLUTIE. Hoewel Veritas vandaag maar over één scherm beschikt, zijn nu al nieuwe applicaties voorzien, met name voor remote training – korte video’s zullen gemaakt worden, bijvoorbeeld rond breien.

Verder wil het hr-departement het inschakelen voor training, terwijl het management het zou kunnen gebruiken voor meetings in verband met commerciële opvolging. Tot slot zouden de verantwoordelijken van winkelartikelen het kunnen gebruiken voor opleidingen. “Het zit in onze bedrijfscultuur om te werken met innovatieve tools. Dit scherm past perfect in die evolutie”, besluit Sven Bally.

 

 

Creatives rond de tafel

De Interactive Learning Table van Ricoh heeft verschillende toepassingen. De deelnemers aan een meeting kunnen voluit en efficiënt interageren. Bij de creatives versnelt het whiteboard de reviews en helpt het bij goedkeuringen, door wijzigingen toe te laten en ze meteen goed te keuren.

Waar ze vroeger pen en papier gebruikten om hun reclameprojecten te ontwikkelen, ontmoeten de marketing- en ontwerpteams van Veritas elkaar vandaag rond een tafel met groot touchscreen dat schuin kan gezet worden. Het scherm wordt bestuurd met infrarood zodat het niet nodig is om het fysiek aan te raken. Een heel lichte aanraking volstaat om het te besturen. Gebruikers kunnen dan tekst, beelden en zelfs geluid op een volledig intuïtieve en interactieve manier manipuleren. Ze kunnen slide shows, video, links naar internet enz. integreren. “Voor een creative of een marketingverantwoordelijk moet IT vooral een eenvoudige en gebruiksvriendelijke tool zijn en blijven. Welnu, omdat de bronnen steeds digitaler zijn, voor teksten of beelden bijvoorbeeld, verloopt de integratie in het scherm bijzonder vlot”, zegt nog Sven Bally, Customer Experience & e-commerce Manager, Veritas.

Dankzij de schermgrootte (55 inch) kunnen een twaalftal personen met de content interageren. Omdat dit scherm beschikt over 32 gelijktijdige ‘touch points’, beschikt het over een extreem grote gevoeligheid. Bovendien is het mogelijk om notities met de hand toe te voegen, elementen eenvoudig te omcirkelen door een vingerbeweging of vergrotingen uit te voeren door de vingers uit elkaar te bewegen om bijvoorbeeld een tekstkader of foto te zien. “De intuïtiviteit dus die we kennen van de tablets, maar met een ultragroot scherm”, vervolgt Sven Bally. “En de mogelijkheid om de tafel gewoon plat te zetten of schuin, of zelfs volledig verticaal in een hoek van 90° voor nog meer comfort.”

De content op het scherm kan rechtstreeks geregistreerd worden op een usb-sleutel, gedeeld worden via mail of zelfs verstuurd worden naar een MFP of een printer om geprint te worden.

In een bedrijf waar het visuele een bijzondere plaats inneemt (het bedrijf realiseerde zo niet minder dan 8.000 foto’s van panty’s voor zijn commercieel materiaal), biedt dit type tool onbetwistbaar enorme mogelijkheden. “We verwachten trouwens van onze medewerkers dat ze ons nieuwe toepassingen suggereren, gezien het digitale vandaag centraal staat in de strategie van Veritas. Deze tool symboliseert de nieuwe manier van werken in ons bedrijf waarbij samenwerking, communicatie en interactiviteit centraal staan. Want bij deze nieuwe projecten zijn teams betrokken met zeer diverse profielen: creatives, sales, contentspecialisten enz.”

 

Veritas gaat internationaal

Veritas, opgericht in 1892 door Jean-Baptiste Leestmans, telt vandaag 127 winkels in België en het Groothertogdom Luxemburg met zowel ‘prêt-à-combiner’ (kledingaccessoires) als ‘prêt-à-créer’ (fournituren in de breedste zin van het woord).

Veritas wordt vandaag gecontroleerd door Indufin (60%), de overige aandelen zijn in handen van een aantal families die aan de basis liggen van het bedrijf (30%) en van het management (10%).

Voor zijn boekjaar 2013-2014 realiseerde Veritas een omzet van 93 miljoen EUR (+ 4,6%) voor een winst van 11,3 miljoen EUR met 110 medewerkers. Het bedrijf “waar je vandaag niet omheen kunt in België”, mikt sinds 2015 op een internationale expansie binnen een straal van 350 kilometer (Noord-Frankrijk, Duitsland en Nederland, bovenop Luxemburg). Doel: 8 à 10 winkels openen per jaar. En een omzet realiseren van 200 miljoen EUR met 200 winkels.