Voordat we aan de technologie denken, moeten we de data in het voetlicht zetten !

door | jun 21, 2017 | Business | 0 Reacties

Op het SAS Forum Belux 2017 wist Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius, indruk te maken op zijn publiek met zijn visie op de bank van morgen, waarin datakennis centraal staat.

Sinds september 2016 heeft Belfius meer klanten die uitsluitend mobile banking gebruiken dan klanten die enkel aan internet banking doen. Belfius mikte op ‘mobile first’ en schoot in de roos. Volgens McKinsey is Belfius vandaag wereldleider wat betreft groei in mobiel bankieren. Als we Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius, echter mogen geloven, is ‘mobile first’ maar een van de vele tussenstappen in het digitale tijdperk. “Wij zijn nog veel ambitieuzer en willen tegen 2020 dé digitale referentie worden”

Op de roadmap is de eindstreep dus nog niet bereikt. Bij Belfius is het al langer mogelijk om een zichtrekening te openen vanop een smartphone, zonder ook maar één papieren document te ondertekenen. Een digitale handtekening en een elektronische identiteitskaart volstaan daarvoor. Maar de bank biedt zijn klanten nog meer vernieuwende ervaringen, zoals de mogelijkheid om in alle veiligheid een overschrijving te doen via Siri.

“Ik geloof sterk in chatbots, spraakrobots op basis van kunstmatige intelligentie. Overal waar de relatie met de klant belangrijk is, zullen ze opduiken. De banksector vormt daar geen uitzondering op”, meent Geert Van Mol. Met chatbots kan een marketing- en salesorganisatie worden geherstructureerd. De medewerkers moeten dan minder routinetaken uitvoeren en kunnen zich concentreren op het genereren van toegevoegde waarde.

De technologie stelt zich meer dan ooit ten dienste van een vernieuwde klantervaring. Zij opent een waaier van onvermoede mogelijkheden, die het pad effenen voor een heruitgevonden retail banking. Voordat we echter aan de technologie kunnen denken, aldus Geert Van Mol, moeten we de data in het voetlicht zetten. Het zijn namelijk de data die waarde creëren. Goed beheerde data maken het verschil.

“Niet wie het meest investeert, zal winnen, maar wel wie als eerste digitaal gaat. En wie nieuwe diensten aanbiedt. Begrijp me goed: het gaat er niet om de markt te overspoelen met applicaties, maar de diensten te bieden die onze klanten echt nodig hebben, die ze verwachten wanneer ze hun bankrekening gebruiken. Dat opent voor ons heel wat perspectieven …”

Laten we eens kijken naar de telecomoperatoren. Naast verbindingen bieden zij steeds meer contentgerelateerde diensten, met algemene informatie of entertainment zoals Netflix. “Wij voelen ons niet meteen geroepen om catalogi aan te bieden, maar we kunnen wel andere diensten voorstellen op basis van voorspellende algoritmes”, nuanceert Geert Van Mol. “Wij denken daar serieus over na.”

Heel wat van die nieuwe diensten zijn aan het IoT gelinkt. Als verzekeringsbank ziet Belfius in het IoT een geweldige kans om een ‘geconnecteerd aanbod’ samen te stellen en te innoveren in de volledige waardeketen. Belfius zal diensten verlenen, maar ook waarde toevoegen door creatieve aanbiedingen te lanceren, uiteraard steeds binnen het traditionele verzekeringskader. “Het is onze taak te innoveren door drie kerncomponenten te integreren: product, technologie en diensten gekoppeld aan het ecosysteem. Het doel is steeds hetzelfde: inspelen op de volledige waardeketen.”

Daarom zijn data zo belangrijk: persoonsgegevens, transacties, gedrag … Het gaat er tenslotte om in real time een totaalbeeld te krijgen. Op die manier kunnen we snel naar de klant toe stappen met gepersonaliseerde aanbiedingen, op het juiste moment met het geknipte voorstel komen. “We moeten de klant steeds beter definiëren, zijn gedrag begrijpen, rekening houden met de context, gepersonaliseerde en scherpzinnige offertes doen, op het juiste moment en via het geschikte kanaal. Het doel ligt voor de hand: slimmer interageren door rekening te houden met het traject dat de klant reeds heeft afgelegd. Dat soort interacties zijn nuttiger voor de klant en versterken zijn loyaliteit en waardeperceptie levenslang.” 

Het beroep van bankier zal radicaal veranderen, zoveel is zeker. Op basis van data, d.w.z. kennis van de klant, is het nu al mogelijk om nieuwe diensten te ontwikkelen en aan te bieden. Dat geldt voor alle vakgebieden. Als we weten hoeveel een klant elke maand uitgeeft aan benzine, kunnen we bijvoorbeeld een aangepaste verzekering voorstellen. Via partnerschappen kunnen we daar zelfs mobiliteitsoplossingen aan koppelen, zoals een ticket voor het openbaar vervoer. “Alleen wanneer we onze data perfect beheersen, kunnen we nieuwe diensten bedenken”, besluit Geert Van Mol. “Als wij het niet doen, zullen anderen ons voor zijn, net zoals anderen al financiële diensten aanbieden …

In oktober Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen : Hybrid Cloud , Pc - Tablet - Smartphone, ERP... and Cloud - Mobility - Social Media.

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC

 
 

kompass
Summary
Voordat we aan de technologie denken, moeten we de data in het voetlicht zetten !
Article Name
Voordat we aan de technologie denken, moeten we de data in het voetlicht zetten !
Description
Op het SAS Forum 2017 wist Geert Van Mol, Chief Digital Officer bij Belfius, indruk te maken op zijn publiek met zijn visie op de bank van morgen, waarin datakennis centraal staat.
Author
Solutions Magazine