Welke waarde hebben uw gegevens ?

nov 5, 2019 | Data Intelligence, Latest News | 0 Reacties

Een CDO benoemen is niet alles, hij moet ook in staat zijn om waarde te creëren met gegevens … Waar staan we momenteel? Antwoord op de CDO Awards 2019.

In de afgelopen twintig jaar is de belangrijkste missie van IT-diensten geweest om het juiste kader te creëren om de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste persoon te verstrekken. Dat is logisch. Maar reductief. Tegenwoordig zien we dat de organisaties die het meest betrokken zijn bij hun digitale transformatie op zoek zijn naar waarde: geld, inkomsten of winst, of zelfs het verhogen van bestaande inkomstenstromen, uit data.

Deze notie van “waarde” stond centraal in de discussies die volgden op de tweede editie van de CDO Awards 2019 op 24 oktober 2019 in Docks Brussels. Maar wat wordt er bedoeld met “waarde”? Niet iedereen verstaat hetzelfde onder dit woord … Gegevens kunnen worden gebruikt om processen te verbeteren of om de status van het werk vanuit een betere hoek te visualiseren, dus per definitie zijn gegevens waardevol, ongeacht de status ervan!

Van het ene niveau naar het andere

Op de maturiteitsschaal houdt het tweede niveau rekening met de stand van de gegevens en ontleent het informatie aan de gegevens. De meeste bedrijven zien er zo uit momenteel. En zelfs als ze een CDO hebben aangesteld, zien ze niet veel verder. Hun functie is beperkt: de datamanagers zorgen ervoor dat iedereen in het bedrijf de ondersteuning krijgt die aangepast is aan zijn behoeften: rapporten, analyses, enz. Door het beheer van de gegevens kondigen deze CDO’s aan dat ze de waarde van hun gegevens benutten, aangezien ze elke afdeling een beter overzicht geven en zo kritische zakelijke beslissingen kunnen nemen.

Laten we nog een stap verder gaan. Het volgende niveau beschouwt de gegevens eerder als een facilitator dan als een ondersteunend instrument. Het is verrassend om te zien hoeveel kansen worden gemist door geen gebruik te maken van gegevens als een belangrijke troef om de bedrijfsstrategie op basis van de marktvisie te sturen. Op dit niveau is de CDO een belangrijk element van deze cultuur. Met de juiste leiding en ondersteuning kan hij zakelijke afdelingen laten zien hoe ze hun bedrijf en het bedrijf als geheel kunnen transformeren door gebruik te maken van de kracht van data: AI, NLP, Data Analytics, Search Analytics.

Inkomsten genereren

De CDO moet de juiste adviezen, deskundigheid en technologie leveren om commerciële problemen op te lossen. Hij moet ook een betere manier voorstellen om de gegevens te gebruiken in plaats van tegemoet te komen aan stereotiepe behoeften, die vaak ongeschikt zijn omdat de behoeften vaak worden uitgedrukt door mensen die niet over voldoende vaardigheden beschikken met betrekking tot het potentieel van de gegevens. Het zij zo. Maar kunnen we niet verder kijken?

Het vierde en laatste niveau is dat van organisaties die in staat zijn om geld te genereren door het gebruik van gegevens. Een ander doel. En de meerderheid van de bedrijven die de CDO Awards 2019 bijwonen, hebben aangetoond dat er niets waardevoller is dan het genereren van inkomsten

In welk stadium denkt u dat uw bedrijf zich bevindt ?

De projecten van de twee winnaars van deze editie van 2019 zijn onthullend. Voor Erik Cuypers, Group CIO, Maxeda, is het de ambitie om veel flexibeler te werken, zowel online als offline. Dit betekent dat er nog sneller moet worden ingespeeld op de behoeften van de klant, op de voortdurend evoluerende markt, maar ook op de eigen behoeften. En zo een van de toonaangevende omnichannel-distributeurs in de Benelux te worden! Pierre-André Rulmont, Vice President Information Systems bij de MIVB, leidt van zijn kant zijn bedrijf richting MaaS (Mobility-as-a-Service). Dit is een heel andere dimensie dan de exploitatie van metro’s, trams en bussen op zijn grondgebied. Het resultaat is het gebruik van alle vervoersdiensten in Brussel met, op lange termijn, één vervoerbewijs.

In welk stadium denkt u dat uw bedrijf zich dan bevindt? Denkt u dat u ook een pionier bent.? Hoe kunt u stappen ondernemen om het volledige potentieel van uw gegevens te benutten? Laten we niet vergeten dat we altijd meer kunnen doen met onze gegevens, ook al hebben we maar vier niveaus gedefinieerd, de wereld stopt nooit met evolueren en wij ook niet. Laten we er altijd naar streven om de beste te zijn in wat we doen om het meeste uit onze gegevens voor ons bedrijf te halen.

Deze artiken spreken over "Data Intelligence"

Analysis, BI, Prediction, Planning, Boardroom

Follow this Topic