Workspace ONE Intelligence, de eerste intelligente digitale werkplek

door | jun 18, 2018 | Artikel van de Maand 3, technologie | 0 Reacties

Workspace ONE, een geïntegreerde digitale werkplek aangeboden door VMware, heeft voortaan ook analytische en herstelcapaciteiten met de cloudservice Workspace ONE Intelligence.

Workspace ONE evolueert. VMware voegt intelligentie toe aan zijn werkplekoplossing dat het eerste en enige platform wordt voor het beheer van datagerichte werkplekken dat de gebruikerservaring verbetert en een voorspellende in plaats van een op een perimeter gebaseerde benadering hanteert op het vlak van beveiliging.

Voor Frederiek Van Hoornick, Senior Specialist End User Computing, VMware, is deze voorspellende aanpak van de beveiliging een noodzaak: “De veiligheid is absolute topprioriteit als het gaat over investeringen in mobiliteit en digitale werkruimtes in 2018. Maar we moeten vaststellen dat er teveel geïsoleerde tools bestaan, wat schade toebrengt aan de verzameling van data tussen verschillende systemen, de visibiliteit beperkt en silo’s creëert die bijdragen tot het behoud van reactieve en dus verouderde beveiligingspraktijken … Tot op heden hebben organisaties moeite gedaan om zicht te krijgen op al hun eindgebruikers, toestellen en applicaties, omwille van de verspreiding van data tussen hun verschillende systemen en tools. Dit gebrek aan zichtbaarheid zorgt voor een verslechtering van de gebruikerservaring en verhindert hen vooral om adequate beveiligingscontroles op touw te zetten.”

De nieuwe service Cloud Workspace ONE Intelligence, geïntegreerd in het platform, komt met unieke functionaliteiten voor het samenvoegen en correleren van gegevens van gebruikers, toepassingen, netwerken en terminals. Zijn besluitvormende motor steunt op deze informatie om maatregelen aan te bevelen en een geautomatiseerde administratie te verzekeren. In het geval van een ransomwareaanval bijvoorbeeld kan Workspace ONE Intelligence, op basis van akkoorden met externe leveranciers, een gecompromitteerde machine automatisch identificeren en in quarantaine plaatsen. Of als een toepassingsupdate problemen veroorzaakt, moeten ze kunnen worden gedetecteerd en aan ontwikkelaars worden meegedeeld, samen met een een automatische terugkeer naar de vorige versie.

“De aldus verkregen intelligente werkomgeving kan de werknemerservaring verbeteren doordat IT-teams proactief problemen kunnen identificeren en oplossen nog vóór ze de productiviteit van werknemers beïnvloeden”, merkt Frederiek Van Hoornick op. “Het zal ook mogelijk zijn om toegangsstrategieën te definiëren die zijn afgestemd op de behoeften van werknemers en voor een consistente gebruikerservaring te zorgen op alle apparaten en platforms, terwijl het beheer van grootschalige beveiligingsincidenten wordt vereenvoudigd.”

Met de besluitvormende motor die in de dienst is ingebouwd, kunnen de ICT-teams regels creëren voor het automatiseren en optimaliseren van gemeenschappelijke taken. Voorbeelden zijn het automatiseren van de instelling van toegangsbeheer onder voorwaarden of het implementeren van een patch die een zwakke plek van Windows 10 versterkt op het niveau van een bepaalde werknemer of een groep van gebruikers. De creatie van automatiserings- en herstelregels houdt rekening met de volledige bedrijfsomgeving, preciseert Frederiek van Hoornick nog, ook workflows met diensten van derden zoals ServiceNow of Slack.

 

De unieke functionaliteiten van Workspace ONE Intelligence 

> Integrated Insights biedt bruikbare informatie en aanbevelingen over de gehele digitale werkruimte en omvat alle terminals, toepassingen, netwerken en gebruikerservaring, allemaal dankzij algemeen en volledig overzicht. De tool identificeert de elementen die binnen de omgeving goed werken en de andere (terwijl hij tegelijkertijd de applicaties superviseert) en biedt concrete aanbevelingen om de taak van de productie- en ontwikkelingsteams te vergemakkelijken.

> Met Insights-Driven Automation powered by a Decision Engine kan je problemen over de volledige werkomgeving snel en automatisch beheren. Je hoeft geen veelvoud van dringende acties meer te analyseren via geïsoleerde tools. Dankzij de besluitvormende motor kunnen de informaticateams regels creëren om de lopende taken te automatiseren en te optimaliseren, zoals de correctie van zwakke plekken van Windows 10-terminals via kritische patches, of het vastleggen van voorwaardelijke toegangsregels tot applicaties en diensten voor groepen of individuen. Dankzij de automatisering van verwittigingen, notificaties en herstelstappen kunnen medewerkers makkelijker werken in selfservice, en zo verliest de informaticadienst geen tijd met het veranderen van batterijen of het behandelen van servicetickets voor problemen die de productiviteit van het personeel schaden. Bedrijven kunnen zo regels creëren en het beheer van incidenten automatiseren voor de volledige werkomgeving.

 

“Weg met de tirannie van de technologieën! Laat ons de gebruiker weer centraal plaatsen!”

(Bart Coole, Country Manager Belux, VMware)

° De interesse van VMWare voor de werkplek is niets nieuws. Jullie aanpak daarentegen, die wordt geconcretiseerd door de oplossing Workplace ONE Intelligence- is dat wel: de gebruiker krijgt weer voorrang. Waarom?

“Wat verwachten we anders dan dat we de bedrijfsapplicaties even makkelijk kunnen gebruiken als de applicaties die we privé gebruiken ? Dat is de hele inzet van de Digital Workplace. Doorheen de jaren – maar het ging erg snel – zijn onze smartphones, tablets en laptops onmisbare partners geworden. We kunnen ons niet meer voorstellen om een werkpost te gebruiken die is opgelegd en aan banden wordt gelegd door het bedrijf … Sinds het begin van de informatica hebben gebruikers zich moeten plooien naar de beperkingen van het bedrijf: zich nieuwe tools toe-eigenen, migraties en versieveranderingen ondergaan, verschillende paswoorden beheren. Om ervoor te zorgen dat de digitale transformatie wordt gezien als een stap vooruit en niet als een bron van stress, moeten we ophouden met de gebruiker te vragen om zich voortdurend aan te passen. Het is tijd om de gebruiker weer centraal te plaatsen. Dat is bij VMware ons engagement!”

° De gebruiker bevrijden, natuurlijk! Maar hoe kunnen we daarin slagen wanneer we weten dat beveiliging prioritair is – en met recht en reden?

“Inderdaad: bedrijven zijn nog geremd door de vrees om de controle te verliezen en bressen te slaan in de beveiliging. Gedurende lange tijd hebben bedrijven gekozen voor een aanpak die op het materiaal was gericht, device centric dus, beperkend voor de gebruikers maar geruststellend qua veiligheid: beperking van geautoriseerd materiaal, van de toegelaten applicaties, enz. De terugkerende berichten over cyberrisico’s zouden een dwingend beveiligingsbeleid kunnen benadrukken dat de agility en de productiviteit een hak zet. Het verzoenen van het gebruiksgemak en de veiligheidseisen van het bedrijf veronderstelt dat de beveiligingstools een aanpak respecteren die op het gebruik focust. Bij VMware vinden we dat het beveiligingssysteem zich moet aanpassen aan het gedrag van de gebruikers. Voor ons gaat het erom het leven van de gebruiker te vereenvoudigen en het gebruik van de digitale tools binnen het bedrijf vlot te laten verlopen …”

° Een typisch antwoord is nochtans om de toegang tot de applicaties te blokkeren of nog meer restricties in te bouwen …

… ja! En om hierdoor de productiviteit van de werknemers te verminderen en ze ertoe brengen om de beveiligingscontroles te omzeilen! Tegelijkertijd, wanneer we ICT-verantwoordelijken ondervragen, zeggen ze ons allemaal dat ze een oplossing zoeken om de kloof tussen beveiliging en ervaring te dichten en tegelijkertijd de complexiteit van het beheer van de analyses en de automatisering te verminderen. Nu het landschap meer beveiligingslekken mogelijk maakt, kan alleen een geïntegreerde en moderne beveiligingsoplossing die met verschillende betrouwbare beveiligingspartners kan worden opgebouwd het niveau van vertrouwen op het vlak van beveiliging leveren voor een organisatie zonder perimeter. Ons nieuwe, intelligente platform voor het beheer van werkomgevingen en ons ecosysteem van partners helpen onze klanten om te profiteren van diepgaande informatie, van automatiseringscapaciteiten en voorspellende beveiliging. Zo kunnen ze hun activiteiten vereenvoudigen en ook dreigingen opsporen en beheren, terwijl ze hen tegelijkertijd de best mogelijke gebruikerservaring bieden.”

In Maart Solutions Magazine

Oplossingen Magazine wijdt binnenkort speciale verslagen over de veiligheid van mobiele toepassingen :GDPR, Samenwerking & video, Home Protection

> Ik wil dat zichtbaarheid op dit onderwerp
> Abonneer u op de maandelijkse papieren

PUB

EMC
Summary
Workspace ONE Intelligence, de eerste intelligente digitale werkplek
Article Name
Workspace ONE Intelligence, de eerste intelligente digitale werkplek
Description
Workspace ONE, een geïntegreerde digitale werkplek aangeboden door VMware, heeft voortaan ook analytische en herstelcapaciteiten met de cloudservice Workspace ONE Intelligence.
Author
Solutions Magazine